Basisondersteuning
De scholen van het Samenwerkingsverband hebben samen afgesproken welke ondersteuning iedere school in elk geval moet bieden. Dat noemen we de Amsterdamse basisondersteuning.
Onderwerpen
Wat valt er onder de Basisondersteuning?
Alle scholen bieden hun leerlingen ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de onderstaande gebieden:
- Cognitief: disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
- Leervorderingen: leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning
- Ontwikkeling: dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie
- Werkhouding: problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie
- Sociaal-emotioneel: faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme
- Fysieke behoefte: slechtziendheid, slechthorendheid, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte
- Algemene dagelijkse activiteiten: eten/drinken
- Medisch
- Thuissituatie: ondersteuning thuissituatie, vrije tijd
- Middelengebruik: preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games)
Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders. Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning vind je in het Ondersteuningsplan.
Welke school biedt welke ondersteuning?
Kijk op Schoolkeuze020.nl op een schoolpagina onder het kopje 'Ondersteuning' om te zien welke ondersteuning die school biedt.