Wat is de Amsterdamse standaard voor basisondersteuning?
De Amsterdamse Standaard voor de basisondersteuning beschrijft welke ondersteuning elke Amsterdamse school voor voortgezet (speciaal) onderwijs minimaal biedt. En aan welke kwaliteitsnormen de ondersteuning en de ondersteuningsstructuur moeten voldoen.
Deze 11 referenties vormen samen de Amsterdamse Standaard voor de basisondersteuning
1. De school voldoet aan de regelgeving omtrent zorgplicht: aanmelding, toelating en informatieverstrekking aan ouders, klachtenregeling. Zorgvuldig aannemen en ook zorgvuldig overdragen.
2. De school heeft haar visie op onderwijs en ondersteuning beschreven en een schoolondersteuningsprofiel uitgewerkt dat is opgenomen in het schoolplan.
3. Het ondersteuningsaanbod van de school omvat ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de hieronder nader benoemde gebieden. De school biedt die ondersteuning al dan niet in samenwerking met ketenpartners in de eerste, tweede of derde lijn.
Domein | Onderdelen |
Cognitief | disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
|
Leerproblemen
| leerachterstanden rekenen, taal, extra didactische ondersteuning |
Ontwikkelproblemen | dyslexie, dyscalculie, informatieverwerkingsprobleem |
Werkhouding | taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning en organisatie |
Sociaal-emotionele ontwikkeling | faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid, lichte vorm van autisme |
Fysieke beperkingen | slechtziend, slechthorend, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijk maar zelfredzaam, langdurig ziek |
Algemene dagelijkse activiteiten | eten/drinken |
Medische problemen |
|
Jeugdzorg / thuisproblematiek | ondersteuning thuissituatie, vrije tijd |
Verslaving | preventieve en licht curatieve ondersteuning (alcohol, drugs, games) |
4. De school heeft een goed pedagogisch klimaat en is fysiek en sociaal veilig voor leerlingen en docenten.
5. De school heeft de voorgeschreven protocollen ontwikkeld en past die ook toe.
6. De school heeft zicht op de leerontwikkeling van alle leerlingen en werkt handelings- en opbrengstgericht bij het verlenen van ondersteuning aan leerlingen.
7. Docenten zijn vaardig in het omgaan met verschillen tussen leerlingen; de school versterkt de bekwaamheden en competenties van haar medewerkers.
8. De school onderhoudt een effectieve ondersteuningsstructuur.
9. De school werkt samen met kernpartners aan een effectieve ondersteuning en ondersteuningsstructuur.
10. De school betrekt ouders in beslissingen die hun kind betreffen en biedt hun toegang tot informatie en begeleiding bij de toewijzing van extra ondersteuning.
11. Kwaliteitsbewaking en cyclisch beleid: de school werkt planmatig en systematisch aan de verbetering van de effectiviteit van de ondersteuning.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).