Veelgestelde vragen
Bekijk antwoorden op veelgestelde vragen over passend onderwijs.
Schoolaanwezigheid
Bekijk alle vragenScholen zijn wettelijk verplicht om in- en uitschrijvingen en ongeoorloofd verzuim van leerplichtige leerlingen te melden aan de gemeente. Er zijn verschillende vormen van verzuim die scholen moeten melden:
- regelmatig te laat komen
- drie of meer dagen aaneengesloten verzuim
- verzuim gelijk aan of meer dan 1/8 van de lestijd binnen vier aaneengesloten lesweken
- luxe verzuim (ongeoorloofd verzuim voor of na een vakantie)
De verzuimcoördinator van jouw school kan je meer vertellen.
Neem contact op met je onderwijsadviseur of vraag samen met je ondersteuningscoördinator (voorheen zorgcoördinator) laagdrempelig advies bij de gedragswetenschapper van Toptrajecten in je windstreek.
Meer over Toptrajecten
Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat hun kinderen naar school gaan. Als zij zonder geldige reden verzuim toestaan of hun kind thuis houden, spreekt eerst de school ze daarop aan. Als dat geen effect heeft, meldt de school het verzuim bij de gemeente. Die schakelt vervolgens de leerplichtambtenaar in, om te onderzoeken wat de reden is van het verzuim. De leerplichtambtenaar maakt afspraken met de ouders en de leerling om ervoor te zorgen dat de leerling weer naar school gaat. Ook geeft hij informatie en advies als de ouders of leerling extra ondersteuning nodig hebben.
Als de ouders en/of leerling niet willen meewerken aan de aanpak van het verzuim, kan de leerplichtambtenaar een proces-verbaal opmaken. Vervolgens bepaalt het Openbaar Ministerie of het Veiligheidshuis, mede op basis van informatie van de school, of er een straf nodig is. Dat kan een leer- of werkstraf zijn, een speciale spijbelstraf, een opvoedcursus of een boete.
De verzuimcoördinator van jouw school kan in dat geval de jeugdarts betrekken. Die maakt gebruik van MAZL. Deze interventie helpt voorkomen dat ziekteverzuim tot schooluitval leidt. De jeugdarts gaat in gesprek met de leerling en ouders en adviseert over hoe de leerling weer naar school kan. De jeugdarts kan ook de ouder- en kindadviseur en de jeugdpsycholoog betrekken.
Werk datagestuurd om verzuim en uitval op je school voor te zijn. Richt op jouw school met relevante netwerkpartners een schoolaanwezigheidsteam in. Dit team bestaat minimaal uit een MT-lid, ondersteuningscoördinator, verzuimcoördinator en iemand van school die goed data uit het leerlingvolgsysteem kan halen. Daarnaast zijn voor de leerlingpopulatie relevante partijen lid, zoals ouder- en kindadviseur, leerplicht, jongerenwerk en een leerlingvertegenwoordiger. Je zou dit ook kunnen zien als een Ondersteuningsteam Plus.
Het schoolaanwezigheidsteam zorgt voor:
- een schoolbreed gedragen visie op schoolaanwezigheid
- een zinvolle aanwezigheidsregistratie
- een paar keer per jaar analyses van aanwezigheid en verzuim
- interventies op zowel school- en groeps- en leerlingniveau om schoolaanwezigheid te bevorderen
Met datagestuurd werken kun je samen met het schoolaanwezigheidsteam goede analyses maken, en op de leerlingen afgestemde gerichte schoolbrede interventies inzetten. Je doet wat écht zinvol is en stopt met wat niet nodig is. Op langere termijn bereik je dat leerlingen met meer plezier verbonden raken aan school en aan het leerproces. Meer informatie vind je op de website Aanwezig op school.nl
Je kunt het 'Stappenplan verzuim' volgen. Dit laat zien welke actie je op welk moment kunt ondernemen en met welke partners je kunt samenwerken om een leerling te helpen weer naar school te gaan.
Bekijk en download het Stappenplan Verzuim
Om dat in te schatten kun je de Bouwstenen Amsterdamse verzuimaanpak' bekijken.
Jongerenwerkers kunnen als geen ander verbinding maken tussen leefwerelden van jongeren. Door in de school aanwezig te zijn bereiken zij laagdrempelig jongeren die baat hebben bij hulp, begeleiding of talentontwikkeling.
Basisondersteuning
Bekijk alle vragenAlle scholen bieden hun leerlingen ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de volgende gebieden:
- Cognitief: disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
- Leervorderingen: leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning
- Ontwikkeling: dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie
- Werkhouding: problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie
- Sociaal-emotioneel: faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme
- Fysieke behoefte: slechtziendheid, slechthorendheid, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte
- Algemene dagelijkse activiteiten: eten/drinken
- Medisch
- Thuissituatie: ondersteuning thuissituatie, vrije tijd
- Middelengebruik: preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games)
Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders.
Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning vind je in het Ondersteuningsplan.
Extra ondersteuning
Bekijk alle vragenEen onderwijsperspectiefplan bevat de volgende recente en relevante informatie:
- De belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. Dit zijn kind-gebonden factoren en omgevingsfactoren die (mede) bepalen of een leerling een bepaalde uitstroombestemming kan bereiken.
- Het uitstroomprofiel: de onderwijssoort of het vervolgonderwijs waarnaar de leerling naar verwachting kan uitstromen, of het soort arbeid of de vorm van dagbesteding.
- Het handelingsdeel: een omschrijving van de extra begeleiding. Deze is afgestemd op de na te streven doelen en de onderwijsbehoeften van de leerling.
Voor het opstellen van het OPP kun je gebruik maken van het format van het Samenwerkingsverband. Twijfels bij het invullen? Bekijk dan de toelichting of het voorbeeld van een ingevuld ontwikkelingsperspectiefplan.
Bij School2Care maken Amsterdamse jongeren die thuis, op school en op straat veel problemen hebben een nieuwe start. Samen met een persoonlijke coach pakken ze de draad weer op en vervolgen ze hun schoolloopbaan. De coach heeft veelvuldig contact met ouders en betrokken hulpverlening.
De leerlingen volgen lessen in een kleine klas en na de lessen volgt er een avondprogramma. Bij School2Care krijgen de leerlingen gedurende de eerste drie maanden lessen en begeleiding van 8.00 tot 20.00 uur. Ze volgen dan lessen die zoveel mogelijk aansluiten bij het programma op hun oude school.
Buiten het lesprogramma om sporten, koken en eten de leerlingen samen. Er zijn workshops en andere activiteiten. Als de doelen zijn behaald, krijgen de leerlingen stap-voor-stap begeleiding naar nuttige vrijetijdsbesteding en naar een passende school.
Ook de leerlingen die normaliter voor de dagbehandeling in aanmerking zouden komen, kunnen ondersteuning krijgen bij School2Care, in samenwerking met Altra en Levvel.
Meer informatie vind je op de website van School2Care.
Scholen voor voortgezet onderwijs van het Samenwerkingsverband kunnen via het Samenwerkingsverband extra ondersteuning aanvragen voor chronisch zieke leerlingen en leerlingen met een fysieke beperking.
Soms loopt een leerling vast op school door psychische problemen, of een vermoeden daarvan. Als hij of zij nog geen hulp van een ggz-instelling krijgt, kan de school Levvel inschakelen.
Levvel is een academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Het VO-adviesteam van Levvel ondersteunt leerlingen, ouders en school met specialistische diagnostiek, advies en kortdurende behandeling, op de terreinen waar basishulp of generalistische hulp niet toereikend is.
LINK is voor leerlingen die vanwege angst of depressie niet meer naar school gaan. De school verwijst leerlingen naar LINK. Het doel van LINK is om niet-schoolgaande leerlingen terug te leiden naar school.
Bij LINK kunnen leerlingen in een kleinschalige setting hun zelfvertrouwen herwinnen. De methodiek richt zich op het in kleine stapjes aangaan en overwinnen van hun angst in een aangepaste onderwijsomgeving en met gespecialiseerde ondersteuning.
De meeste leerlingen halen hun diploma binnen het regulier onderwijs zonder al te grote problemen. Een heel enkele keer kán een leerling het wel, maar lukt het niet. Omdat de leerling slecht in zijn of haar vel zit en niemand begrijpt waarom. Omdat het thuis niet lekker gaat. Omdat een docent niet goed weet hoe een leerling te begeleiden. Of misschien wel alles tegelijk. Voor die leerlingen zijn er de Toptrajecten.
Met een Toptraject helpt de school zijn leerling, mentor, docenten en zijn of haar ouders om weer succesvol te zijn in het regulier onderwijs. De focus binnen Toptrajecten ligt op samenwerking tussen professionals in en om school. Samen zorgen zij ervoor dat leerlingen succesvol verder kunnen in het regulier onderwijs.
Onderwijs aan nieuwkomers
Bekijk alle vragenLeerlingen die naar het vmbo gaan, nemen twee jaar deel aan het traject. Leerlingen die naar havo, vwo of mbo gaan, volgen maximaal twee jaar het traject. Als er onduidelijkheid is over welk niveau en leerjaar het meest passend is, kan de orthopedagoog/psycholoog van de ISK een onderzoek doen.
Soms weten we niet welke klas het meest past bij het niveau van de leerling. Dan is er bijvoorbeeld geen leerlingdossier. Of het dossier is niet volledig, omdat de leerling langere tijd geen onderwijs heeft gevolgd. Of er is een andere reden waardoor de leerling een mogelijke achterstand heeft. Bij de aanmelding doet de school een onderzoek naar het niveau van de leerling.
Soms kan een school dit onderzoek niet zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat de school geen bevoegd personeel heeft om intelligentieonderzoek af te nemen. Of de school heeft niet het juiste testmateriaal om het intelligentieniveau te testen. De school neemt dan contact op met een onderwijsadviseur van het Samenwerkingsverband. De onderwijsadviseur kan dan bepalen welke interventie ingezet kan worden om het niveau beter in kaart te brengen.
Bekijk de informatie over de onderwijsadviseurs
Nieuwkomers in het voortgezet onderwijs zijn leerlingen tussen de 12 en 17 jaar die pas in Nederland zijn komen wonen en die nog geen of weinig Nederlands spreken. Zij gaan naar een speciaal traject (de internationale schakelklas, ISK) en stromen na een aantal jaren ISK uit naar het reguliere onderwijs.
De procedure is hetzelfde als bij verhuisleerlingen die al in Nederland naar school zijn geweest. De zorgcoördinator bepaalt aan de hand van alle informatie welk niveau en leerjaar het meest passend is voor de leerling. Mochten er twijfels zijn over het niveau dan kan de zorgcoördinator contact opnemen met de onderwijsadviseurs van het Samenwerkingsverband. De onderwijsadviseur kan dan bepalen welke interventie ingezet kan worden om het niveau beter in kaart te brengen.
Schoolveiligheid
Bekijk alle vragenJe leest het in ’Een leerling heeft een wapen, wat nu?’, dit is een handelingskader van de gemeente Amsterdam. Kijk ook eens op de Digitale kaart schoolveiligheid.
De veiligheidscoördinator coördineert alle activiteiten rondom alle soorten veiligheid binnen de school. Hij zorgt ervoor dat er op de school een veiligheidsbeleid aanwezig is dat onveilige situaties voorkomt, wie wat op welk moment bij een calamiteitmoet doen en dat de nazorg geregeld is. Hij is op de hoogte van trends die met veiligheid te maken hebben: van omgaan met radicalisering, tot digitale veiligheid en passend onderwijs. De veiligheidscoördinator werkt nauw samen met de andere disciplines in de school, zoals personeelszaken, facilitaire zaken en ICT, de zorgpartners en marketing en communicatie. De veiligheidscoördinator is niet eindverantwoordelijk, maar heeft met name een adviserende rol.
Lees verder over het basisprofiel van een veiligheidscoördinator
Neem contact op met Melinda Vreeken om na te vragen wie de veiligheidscoördinator op jouw school is.
Het Operationeel Team Schoolveiligheid (OTSV) bestaat uit de projectleiders Jeugd en Veiligheid, dit zijn ervaren Top 400-regisseurs. Zij helpen scholen in Amsterdam bij veiligheidsproblematiek. Samen met de school maken ze een probleemanalyse op schoolniveau, gevolgd door een advies. Ze bieden hulp bij de uitvoering van noodzakelijke maatregelen. Je kunt jouw school aanmelden voor het OTSV-traject.
De projectleider Jeugd & Veiligheid is de spin in het web tussen het jongeren- en straathoekwerk, de politie, scholen, bewoners en ondernemers, (jeugd)zorgaanbieders en straatcoaches.
Stuur Nadia Kappelhof een e-mail om in contact te komen de projectleider Jeugd en Veiligheid in jouw stadsdeel.
Samenwerking vso-vo
Bekijk alle vragenIn het Draaiboek vso-vo leer je over drie fases die je doorloopt:
- Oriëntatie & voorbereiding
- Transitie
- Nazorg
Overstappen
Bekijk alle vragenJe kunt het schoolwisselaarsformulier hier downloaden.
De website Schoolkeuze020.nl is helemaal gericht op het vinden van een school. Kijk op Schoolkeuze020.nl
Wil je met een school in contact komen om de mogelijke overstap van een leerling te bespreken? Dan heb je de overstapcoördinator van die school nodig. Contactgegevens van de overstapcoördinatoren vind je in Lisa. Inloggen in Lisa
Voor leerlingen die na de teldatum 1 oktober van reguliere school wisselen geldt het principe ‘geld volgt leerling’. Dat hebben de Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs afgesproken in een convenant.
Een schooljaar kent effectief tien maanden. De ontvangstschool kan naar de vertrekschool een factuur sturen voor iedere volle maand dat de leerling onderwijs volgt. Het bedrag is het totaalbedrag gedeeld door tien maal het aantal volle onderwijsmaanden.
Normbedragen ‘geld volgt leerling’ 2024 | |||
Schoolniveau | Basis-bekostiging | Bekostiging Lwoo/Pro
| Totaal |
Havo/Vwo/Vmbo (basis + kader onderbouw) | € 8.550,29 |
| € 8.550,29 |
Pro/Vmbo (basis/kader bovenbouw) | € 10.059,53 |
| € 10.059,53 |
Lwoo |
| € 5.486,57 | € 5.486,57 |
Pro |
| € 5.486,57 | € 5.486,57 |
Om naar een school voor Cluster 3 of 4 van het voortgezet speciaal onderwijs of naar het praktijkonderwijs te kunnen, hebben leerlingen een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. De huidige school of de ouder vraagt de toelaatbaarheidsverklaring aan bij het Samenwerkingsverband. Vervolgens beoordeelt de Toelatingsadviescommissie de aanvraag, aan de hand van inhoudelijke toetsing. Meer over de Toelaatbaarheidsverklaring
Om naar een school voor Cluster 3 of 4 van het voortgezet speciaal onderwijs te kunnen, hebben leerlingen een toelaatbaarheidsverklaring nodig. De Toelatingsadviescommissie (TAC) beoordeelt of de leerling daarvoor in aanmerking komt. De Toelatingsadviescommissie bestaat uit deskundigen met verschillende expertises op het gebied van ernstige onderwijs-leerproblemen en psychische problemen. De methodiek van de toelatingsadviescommissie bestaat uit een set van overwegingsaspecten.
Alle scholen hebben een overstapcoördinator die zorgt voor een soepelere overstap van leerlingen. De overstapcoördinator:
- vervult een spilfunctie binnen de school, en is het aanspreekpunt voor andere scholen en het Samenwerkingsverband.
- zet alle beschikbare en gezochte onderwijsplekken in de matchingstool: hoe eerder hoe beter, en uiterlijk in de laatste week van het schooljaar.
- is goed telefonisch bereikbaar, ook nog in de eerste dagen van de zomervakantie. Leerlingen kunnen dan alsnog een plek op een nieuwe school krijgen.
Zo zorgen we er samen voor dat geen enkele leerling zonder school aan het schooljaar begint.
Dan blijft de leerling ingeschreven op de eigen school en volgt daar onderwijs.
Dan blijft de leerling ingeschreven op de eigen school en volgt daar onderwijs.
We willen verhuisleerlingen van buiten Amsterdam zo snel mogelijk laten starten met een fijne schooltijd. Schoolbesturen hebben daarom onderlinge afspraken gemaakt om verhuisleerlingen met voorrang te plaatsen. De onderwijsadviseurs van het Samenwerkingsverband kunnen deze ouders informatie geven over het brede scala aan scholen en opleidingsmogelijkheden.
Als jouw school de school van eerste aanmelding is, dan heb je zorgplicht. Hebben jullie geen plek voor de leerling of kan jouw school de nodige ondersteuning niet bieden, dan ben je verplicht de ouders te helpen bij het vinden van een andere school. In juni kunnen schoolbesturen tijdens een zogenoemde plaatsingstafel voor schoolwisselaars de nog niet geplaatste verhuisleerlingen meenemen om ze op een van hun scholen te plaatsen.
Mochten er tijdens de zomervakantie nog verhuisleerlingen naar Amsterdam komen, dan helpt het Samenwerkingsverband om zo spoedig mogelijk een onderwijsplek voor hen te vinden.
Zo zorgen we er samen voor dat elke leerling die verhuist naar Amsterdam een warm welkom krijgt en bij de start van het nieuwe schooljaar samen met zijn klasgenoten kan beginnen.
Tijdpad verhuisleerlingen 2024
gedurende het schooljaar
Scholen plaatsen verhuisleerlingen met voorrang na een schriftelijk verzoek tot aanmelding. Indien de school van eerste aanmelding de nodige ondersteuning niet kan bieden, dient de school de ouders hulp te bieden bij het vinden van andere school.
vanaf 1 juni 2024
Scholen die verhuisleerlingen niet kunnen plaatsen i.v.m. capaciteit, kunnen ouders verwijzen naar het Samenwerkingsverband. De onderwijsadviseurs van het Samenwerkingsverband geven ouders voorlichting over het brede scala van scholen en opleidingsmogelijkheden. Als de school van eerste aanmelding de nodige ondersteuning niet kan bieden en afwijst, dient deze school de ouders hulp te bieden bij het vinden van andere school.
medio juni 2024
Schoolbesturen, die een plaatsingstafel organiseren, plaatsen de nog niet geplaatste verhuisleerlingen met voorrang op een van hun scholen. De ontvangende school neemt contact op met de ouders en maakt een afspraak voor intake van de leerling.
uiterlijk 12 juli 2024 (hoe eerder hoe beter!)
De ontvangende school heeft een intakegesprek met de verhuisleerling en zorgt voor definitieve plaatsing van de leerling. Het Samenwerkingsverband checkt of de leerling is geplaatst.
start schooljaar 2024/2025
Alle verhuisleerlingen zijn geplaatst en beginnen op dag één aan het nieuwe schooljaar.
Je vindt de gegevens van de overstapcoördinatoren per school terug in de Matchingtool vo-vo (in Lisa).