Oudersteunpunt OCO bericht
Wat als je kind vastloopt op school, wie is dan waarvoor verantwoordelijk? Als je als ouder ontdekt dat je kind niet de juiste ondersteuning krijgt, waar moet je dan aankloppen? De plek waar je je informatie ophaalt is tenslotte ook de plek die daarover gaat: de school. Precies hiervoor is we het oudersteunpunt OCO, om vragen van ouders te beantwoorden.

Dossieranalyse
Het Oudersteunpunt analyseert ieder jaar de vragen die bij hen binnenkomen. Zo kunnen ze ouders beter ondersteunen en knelpunten binnen passend onderwijs signaleren.
Directeur Floor Kaspers en medewerker/onderzoeker Maureen van Saane vertellen over hun rapport: ‘Dossieranalyse Passend Onderwijs Amsterdam & Diemen 2023-2024: Wat valt op?’
Wat opvalt
Een belangrijk punt in het rapport is het aantal vragen dat het steunpunt het afgelopen jaar heeft ontvangen. Naast een grotere bekendheid van het OCO krijgen ze sinds de oprichting van het Oudersteunpunt niet alleen meer vragen, maar ook andere soorten vragen.
Floor: “Ouders zoeken iemand die met hen meedenkt, echt een luisterend oor biedt. Soms vragen ze zelfs of iemand met hen mee kan naar een gesprek.”
Maureen: “Vergeleken met een aantal jaren geleden zijn ouders nu beter geïnformeerd. Ons werk draait nu soms echt om ondersteunen.”
Thuiszitters
Een ander opvallend punt uit het rapport is schoolafwezigheid.
Floor: “Het lijkt soms alsof we wennen aan thuiszitters. Maar thuiszitters zijn een urgent probleem. De noodzaak om dit probleem nú op te lossen, lijkt echter te verdwijnen. Wat is de oorzaak dat een leerling niet naar school gaat? Dat zou beter onderzocht moeten worden, met een focus op out-of-the-box-oplossingen.”
Wat kan en wat mag?
Maureen: “Scholen weten vaak ook niet altijd wat er precies mag en kan. Zoals bijvoorbeeld een vervroegde profielkeuze. Dat kan en mag, maar een ouder of leerling komt daar niet op. Of een combi van afstands- en thuisonderwijs. Ook daar hebben scholen mogelijkheden in. Er zijn heel veel voorzieningen.”
Luisteren
De belangrijkste ervaring van zowel Floor als Maureen bij contact met ouders: "Echt luisteren naar wat ouders en leerlingen nodig vinden. Dat zou helpend zijn.”