Xplore – school van de toekomst?

Bij binnenkomst op het Xplore in Amsterdam Noord merk je het gelijk: de school is van de leerlingen, ze hebben hier een autonome rol. Leerlingen maken de school: leerlingen richten de werkplek in, zetten met behulp van vakinhoudelijke kennis een tuinhuis in elkaar, vertellen enthousiast over welke projecten ze doen en wat daar wel en niet goed aan verloopt.

werkplek xplore

Autonomie

Heeft de autonomie die leerlingen bij Xplore krijgen en ervaren, een positieve invloed op hun motivatie? En daarmee op hun aanwezigheid? Hierover spreken we met schoolleider Alexandra Broussard en aandachtscoördinator (ondersteuningscoördinator) Michelle Raps.

Beschikbaar om te leren

Alexandra: “Het gesprek moet niet gaan over aanwezigheid in percentages, maar om een aanwezigheid en beschikbaarheid om te leren. Al dan niet fysiek op school. Het gaat dan niet enkel over de fysieke aanwezigheid maar over in staat zijn om te leren, door aandacht te hebben voor het mentaal welzijn.

We werken heel hard aan de preventieve kant: holistisch en preventief. En we doen veel aan maatwerk. Wij rekenen de leerling óók aanwezig als die om redenen vanuit huis werkt en ’s morgens de dagdoelen met de coach bespreekt bij de ‘check-in’ en later op de dag de voortgang bespreekt bij de ‘check-uit’. Zo zien we dat bepaalde leerlingen zich daardoor wél kunnen blijven ontwikkelen, zelfs vaker op school zijn en uitval voorkomen kan worden.

Holistische aanpak: kijken naar het hele systeem

Michelle vraagt in haar werk altijd om samenwerking met de (externe) betrokkenen. Michelle: “Dat is bijvoorbeeld de coach, de psycholoog, of de leerling volgde ergens rots en watertraining: daarvan wil ik op de hoogte zijn zodat ik dat kan meenemen voor het welzijn van het kind. Ik vind het mijn taak om te achterhalen wie al betrokken zijn en om met elkaar samen te werken.”

Door de manier van werken op Xplore kunnen leerlingen die jaren lang niet op school kwamen, wel blijven leren en ontwikkelen en langzaamaan terug naar een fulltime schoolgang. Met de nodige ondersteuning komen de leerlingen wel tot leren. Alexandra: “We maken mensen vrij als om leerlingen aangehaakt te houden. Ze kunnen dan bijvoorbeeld online in-uitchecken, zelf tot een challenge [plan van aanpak, red.] te komen.

Agora onderwijsconcept

Xplore (Agora onderwijsconcept) werkt met coaches (mentoren), experts (docenten), expertsgroepen, clubs, deelscholen en met de leeftijden door elkaar. Er is geen lerarentekort. Doorgewinterde coaches werken in duo’s met nieuwe coaches. Alle mensen op school krijgen een didactische coachopleiding van twee jaar, waarin je onder andere leert welke taal je inzet om kinderen te motiveren.

Leerlingen motiveren

Xplore werkt met een document waar de leerling zijn voornemens en doelen voor de komende periode noteert. Periodiek bespreekt de leerling met zijn/haar ouders/verzorgers en coach welke doelen de leerling heeft behaald en hoe de leerling zich daarvoor inzette. Het slagingspercentage op Xplore is 100%.

Alexandra: “Door ons concept kunnen we leerlingen aan het leren houden en krijgen, dat kunnen wij inpassen. Bijvoorbeeld een kind met dyslexie heeft op een school met boeken niet het gevoel lekker te leren. Dezelfde stof kunnen ze hier op een andere manier tot zich nemen.”

Op Xplore zijn flexibele vakanties. Alexandra: “Dan merk je dat leerlingen hier graag zijn. Er zijn kinderen die hun verlofdagen niet opmaken, zo leuk vinden ze het op school! We zijn het hele jaar open.

Lees meer

Vragen of opmerkingen?

Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).