Schoolaanwezigheid op het Calvijn College: de kracht van betrokkenheid

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich verbonden voelen met de school en actief deelnemen aan het onderwijs? Directeur Pim van den Berg en ondersteuningscoördinator Yasin Irgin delen in dit interview hun aanpak en visie op schoolaanwezigheid en leerlingbetrokkenheid.

Directeur Pim van de Berg, projectleider schoolaanwezigheid van het swv Abdelilah Bouchikhi en ondersteuningscoordinator Yassin Irgin

Een school waar je je thuis voelt

Op het Calvijn College zijn er geen thuiszitters. De kern van het succes voor schoolaanwezigheid is simpel: er zijn voor de leerling. De opdracht van school is dan ook om het voor leerlingen aantrekkelijk te maken om naar school te komen. Dit begint bij het aangaan van wezenlijke gesprekken. "Je moet luisteren naar klachten en zorgen en daar serieus op ingaan." vertelt Pim. "Als een leerling merkt dat je er echt voor hen bent, bouw je een relatie op gebaseerd op vertrouwen." Ook het aanbieden van gratis ontbijt in de kantine is voor leerlingen een manier om zich welkom te voelen en de dag goed te starten.

Pim is voor Yassin een voorbeeldfiguur voor het uitdragen van het voeren van ‘het gesprek’. Yasin vertelt dat Pim tijdens zijn introductie op school in januari 2024, zijn persoonlijke verhaal en visie deelde. Pim: "Een relatie opbouwen is geven en nemen. Het gaat om kennismaken: wie ben je, wat kom je doen, wat heb je al gedaan en wat maakt je gelukkig?" Tijdens deze startgesprekken – in totaal bestreek dat zo’n tachtig uur –bundelde Pim de inhoud en deelde het met het personeel. De boodschap is duidelijk: school moet een prettige plek zijn waar je je thuis voelt.

Aanwezigheid en betrokkenheid

Mentoren spelen een cruciale rol bij schoolaanwezigheid. Zij hebben echt goed contact met de leerlingen. Ze krijgen dan ook een hoge waardering van de leerlingen, mede omdat ze vaak ook uit de wijk komen (Amsterdam Nieuw-West) en goed begrijpen wat leerlingen nodig hebben.

Op school is een duidelijk absentiebeleid met een gestructureerde aanpak. Door de inzet van verzuimexperts en wekelijkse overleggen waarin nauwe samenwerking is met leerplichtambtenaren en andere samenwerkingspartners, zijn alle leerlingen in beeld en problemen vroegtijdig gesignaleerd.

De pedagogische relatie

Volgens Pim en Yasin ligt de sleutel in een sterke pedagogische relatie. Deze relatie is gebaseerd op vertrouwen, wederzijdse betrokkenheid en het bieden van een veilige omgeving waarin een leerling kan groeien. "Zonder deze pedagogische relatie bereik je niks" stelt Pim, verwijzend naar de visie van ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Dit gedachtegoed wordt breed gedragen binnen de school.

Leeslounge op het Calvijn College

Onderwijsontwikkeling en persoonsvorming

Naast structuur en betrokkenheid zet het Calvijn College ook in op persoonsvorming. Het Calvijn College is een Transformatieve school. Doel is dan ook om de thuis- en straatcultuur niet mee te nemen in de school maar om in school de schoolcultuur aan te leren. Pim: "Door goed onderwijs proberen we bovendien de leerlingen te laten klimmen op de educatieve ladder.

In het kader van persoonsvorming zegt Pim: "Goed onderwijs is meer dan kennis overdragen, zegt Biësta die zich richt op menswording binnen het onderwijs. We willen leerlingen helpen ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke burgers." 

Een concreet voorbeeld hiervan is het nieuwe taalbeleid. "We hadden geen echt taalbeleid, maar daar zetten we nu volop op in." legt Pim uit. "We hebben een leeslounge ingericht en leerlingen krijgen verplicht een uur per week om te lezen. Ook organiseren docenten boekenmarkten en presentaties om het belang van lezen te benadrukken." In het volgende schooljaar wil Pim filosofie aanbieden.

Aantrekkelijke leeromgeving

De leeslounge is één van de manieren om leerlingen een inspirerende leeromgeving aan te bieden. Zo is er ook een tuincafé, zie je verschillende geschilderde werken in de ruimten van de verschillende vakgebieden en is er een aantrekkelijke kantine.

Een toekomstgerichte aanpak

Het Calvijn College blijft zichzelf ontwikkelen. Hoewel de pedagogische basis stevig staat, werken ze de komende jaren aan verdere didactische verbetering. Yassin: "Over twee à drie jaar moet ook de didactiek volledig op orde zijn. We werken nu met kleinere, homogene groepen. De komende jaren zetten we vooral in op differentiatie binnen de klas."

Wat maakt deze school nu echt succesvol? Pim: "Je moet ervoor zorgen dat je de docenten hebt die de leerling centraal kunnen stellen.” Daarbij geeft hij de tip om de drie pijlers van Biësta waarheid te maken door echt aan de slag te gaan met persoonsvorming  op jouw school.

Lees meer