Rol onderwijs bij leerlingbetrokkenheid bij (georganiseerde) criminaliteit

Welke rol speelt het onderwijs bij leerlingenbetrokkenheid bij (georganiseerde) criminaliteit? Onderzoeker aan de Tilburg University, Jennifer van den Broek onderzoekt in hoeverre middelbare scholen een rol kunnen spelen in de preventie en signalering van zware of georganiseerde misdaad onder leerlingen. Voor haar onderzoek zoekt ze onderwijsprofessionals voor het invullen van een enquête en deelname van scholen aan een gefingeerde casus.

 

fietsen-fietsers-kruispunt-bb.jpg

Zorgen

In Nederland groeien de zorgen over jongeren die betrokken raken bij ernstige criminaliteit. Denk aan drugshandel, wapenhandel, mensenhandel voor seksuele uitbuiting, fraude en witwassen van geld. Deze problematiek beïnvloedt ook middelbare scholen, met incidenten zoals drugshandel op schoolpleinen, verstorend gedrag door leerlingen die bij criminaliteit betrokken zijn en uitbuiting van leerlingen door criminele groepen.

Bevindingen onderzoek

De meeste scholen hebben de afgelopen vijf jaar te maken gehad met gevallen van criminele betrokkenheid onder leerlingen, vooral in de derde en vierde klas en vaker in het praktijkonderwijs dan in het vwo. Op scholen ontbreekt het voor het handelen op deze problematiek vaak aan training en duidelijke protocollen. Er is een behoefte aan verdere training en samenwerking met veiligheidspartners om tijdig signalen te herkennen en aan te pakken.

factsheet rol onderwijs criminaliteit

Oproep

Neem deel aan de enquête

Om scholen optimaal te ondersteunen te professionaliseren, zet Jennifer een enquête uit. Jouw input is waardevol voor het ontwikkelen van (digitale) tools en platforms die effectief kunnen ondersteunen.

Schooldeelname

Jennifer zoekt daarnaast ook scholen die willen deelnemen aan vervolgonderzoek. Aan de hand van een gefingeerde casus probeert ze de behoeften en uitdagingen van onderwijsprofessionals bij het herkennen en aanpakken van criminele netwerken in het voortgezet onderwijs te begrijpen.

Welke redenen heeft onderwijspersoneel om wel of niet te handelen bij het opvangen van signalen? Hiervoor zoekt ze ongeveer 8 vmbo-docenten en 8 vwo-docenten die hieraan mee willen doen. Ben jij school of ken jij een school die openstaat voor deelname? Meld je dan aan. Stuur dan een mail J.R.A.vdnBroek@tilburguniversity.edu

Lees meer