Sterker in je schoenen door trainingen schoolveiligheid

School is een veilige plek om te leren. Maar leerlingen en studenten nemen problemen op straat en online mee de klas in, en dat vraagt veel van schoolteams. In Amsterdam werken scholen, mbo's en de gemeente samen om hier op een goede manier mee om te gaan.

iederslandcollege docenten schoolveiligheid

Tsjadrik en Luka vertellen over hun ervaringen

Op het Iedersland College volgde het team de training schoolveiligheid – gericht op het herkennen van en omgaan met grensoverschrijdend gedrag.

Even voorstellen

Luka: “Ik ben leerlingbegeleider en vertrouwenspersoon hier op school. De populatie van onze school is zo divers als de problemen waar onze leerlingen tegenaan lopen. Dat gaat soms om het reguleren van emotie. Maar soms ook om het stimuleren van kinderen die introvert zijn. We zien het hier in alle soorten en maten.”

Tsjadrik: “Ik ben mentor van leerjaar 2. Ik ben zo’n twintig uur per week met mijn klas in de weer – want we zijn vooral veel in ons vaste lokaal. Ik geef mijn leerlingen les in verschillende vakken: Nederlands, begrijpend lezen, rekenen, Amsterdammerschap, mentorles … Op onze school werkt het zo dat je twee jaar lang de vaste mentor van een klas bent. De leerlingen die ik nu onder mijn hoede heb, begeleidde ik het eerste leerjaar ook al. Een groep telt hier gemiddeld zestien leerlingen. Onze school heeft er in totaal ongeveer 160.”

Training aan de hand van casussen

Luka: “De training die wij volgden, bestaat uit drie delen. Je gaat met elkaar aan de slag aan de hand van casussen. Je krijgt veel handvatten hoe om te gaan met – soms onvoorziene – escalaties. We werden meegenomen in de wereld van lichaamstaal – een heel goed middel om eerder te signaleren dat het mis zou kunnen gaan. We kregen veel theoretische kennis mee ook, over wat stress bijvoorbeeld met een lichaam doet – en hoe dan jongeren bijvoorbeeld op een bepaalde manier kunnen reageren. We kregen veel tips om hier mee om te gaan.”

Tsjadrik: “Soms zie ik al wel bij binnenkomst in de klas dat er iets met een leerling aan de hand is. Deze training heeft me extra alert gemaakt op mogelijke signalen. Onze school telt veel leerlingen die het nodige hebben meegemaakt. Het is goed om die achtergrond te kennen. Het gedrag zegt vervolgens heel veel over hoe het werkelijk met een kind gaat.”

Houvast

Luka: “Wij zijn al veel gewend hier op school, maar deze training heeft mij zeker extra handvaten gegeven. Deze training kan helpen om sterker in je schoenen te staan. Het is fijn dat ons hele team de training gevolgd heeft. Zo leerden we bijvoorbeeld dat je instrumenteel gedrag moet begrenzen en je bij frustratie/ emotioneel gedrag van leerlingen kunt meebewegen. Dat kun je doen in de wetenschap dat een kind nooit geleerd heeft om op een andere manier te reageren dan het doet. Daar kun je iets mee.”

Tsjadrik: “De bevestiging die we kregen tijdens deze training vond ik prettig. Onbewust doe je soms al veel, en doe je onbewust het goede. Het is wel goed om je daar bewust van te zijn. Veel kennis en theorie die wij ooit over gedrag kregen, werd tijdens de training herhaald en opgefrist. Ook daar hadden we zeker wat aan.”

Noodzaak

Tsjadrik: “Wij zijn geen doorsnee-school! Wij zijn van huis uit alert op kinderen met gedragsproblemen. De acteurs die tijdens het derde deel van onze training werden ingezet, hadden daar wisselend ervaring mee. Voor ons is het belangrijk dat we zulke handvaten krijgen – maar deze training is voor iedere school interessant en noodzakelijk. Ook voor een scholen waar minder ondersteuning nodig is. In de praktijk vind je vervolgens uit wat in jouw klas wel/niet werkt.”

Luka: “Soms lopen we hier aan tegen de enorme diversiteit van onze schoolpopulatie. Dat brengt soms uitdagingen met zich mee. Maar er zijn genoeg kinderen hier die bijvoorbeeld door de kleinere klassen al genoeg ondersteuning ervaren. We zien grote contrasten.”

Tsjadrik: “Ik zie genoeg leerlingen die de straat mee naar binnen nemen hier en dat kan niet. Daar moet je als school mee dealen. En dat betekent feitelijk voor ieder kind maatwerk.”

Passie voor mijn leerlingen

Tsjadrik: “Jazeker! Ik maak hier geweldige dingen mee met mijn leerlingen. Je kunt op deze school in jouw rol enorm veel voor ze betekenen! En daar krijg je veel dankbaarheid voor terug, dat tonen ze op hun manier!”

Luka: “Ik sta niet voor de klas maar ervaar datzelfde wel op een andere manier, in de contacten die ik met de leerlingen hebt. In jouw rol heb je hier de kans om ze echt te helpen. Onze kinderen zijn hier over het algemeen graag, het is veilig voor ze. Je kunt hier heel betekenisvol zijn. En dat is wat wij als school nastreven, met ons hele team.”

Meer weten over trainingen schoolveiligheid?

Vindt alle informatie over het trainingsaanbod.