Veiligheid op school: we hebben elkaar nodig

Trainingen schoolveiligheid helpt de veiligheidscoördinator op school om vroegtijdig problemen te signaleren, hulp in te schakelen en de-escalerend te handelen. School kan kosteloos gebruik maken van deze trainingen.

veico's

We vroegen de aanbieder Wouter, veiligheidscoördinatoren Luiz en Laura en politieagent Jeroen naar wat de training oplevert.

Afgestemde aanpak

Operationeel expert jeugd Jeroen van der Schot is eindverantwoordelijk voor alle jeugdaanpakken in Amsterdam Nieuw-West en aangesloten bij de training van Veico. Wouter Zwijnenburg is trainer en eigenaar van Veico, een bureau dat trainingen voor veiligheidscoördinatoren (veico’s) aanbiedt. Wouter en Jeroen kwamen elkaar een aantal jaren geleden tegen op een middelbare school waar Wouter veiligheidscoördinator was. Tijdens hun ontmoeting ontdekten ze hun overeenkomsten in hun aanpak van jongeren vanuit hun eigen expertise. Beiden hadden de behoefte het netwerk te vergroten en verbreden. En samenwerking te bevorderen tussen de veiligheidscoördinatoren en alle partners die de veiligheidscoördinator nodig heeft om dat doel te bereiken: een veilig leer- en leefklimaat in en om de school.

Twee werelden bij elkaar trekken

Een van de onderwerpen die de trainers tijdens de trainingen aanspreken gaat over de verwachtingen en vooroordelen die over en weer bestaan tussen scholen en politie. Want precies deze vooroordelen zorgen er soms voor dat de verschillende partijen in en rond de school onvoldoende met elkaar afstemmen. Jeroen: “Het gaat om het spreken van elkaars taal. Misschien hebben we een bepaalde verwachting van een partner, dat blijkt dan toch anders te liggen.

Verhoogde veiligheid op de werkvloer

Luiz Coelho is veiligheidscoördinator bij Kolom VSO De Heldering en volgde de integrale trainingen. “Dat vergroot mijn professionaliteit. Door het behandelen van casuïstiek en scenario's word ik beter voorbereid op situaties die zich binnen mijn werk op school kunnen voordoen.” Het ontmoeten van collega-veiligheidscoördinatoren tijdens de training is voor hem ook erg belangrijk:  “Als veico op een vso-school kom ik weinig ongeregeldheden op mijn werk tegen. Door veico’s van andere scholen te ontmoeten krijg ik te horen wat er bij hen op school gebeurt. Mijn leerlingen komen buiten school met hun leerlingen in contact. Mijn leerlingen zijn heel makkelijk te beïnvloeden. Door op de hoogte te zijn  van gebeurtenissen, kan ik eerder en beter anticiperen op hoe en wat de beste procedure is om het te verhelpen c.q. oplossen."

Vragen meenemen naar school

Laura Blank is schoolmaatschappelijk werker op het Viertaal College. Zij werd zich door de trainingen vooral bewust van de relevatie van de veiligheidscoördinator in school. En ook Laura benadrukt het netwerk voor een veilige school. Laura: “Tijdens de training stel je je de vraag: Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de school een veilige plek is voor zowel leerling als medewerker? Welke middelen kunnen preventief worden ingezet om dit te realiseren? Door ook op school actief aan de slag te gaan met deze vragen,  zorgen we ervoor dat we de school een (nog) fijnere plek maken met een positief klimaat. Voor mij, als veiligheidscoördinator ben ik in dit proces een soort spin in het web, heb ik de contacten met externen, overleg ik binnen school wat nodig is en neem ik hierbij alle info vanuit de trainingen mee.

Wat levert een training op?

  • Praktische kennis: Verschillende vaardigheden om de sociale veiligheid op school te vergroten.
  • Concrete voorbeelden:  Realistische scenario’s die je op school kunt tegenkomen.
  • Effectieve communicatie:  Helder verwachtingen af te stemmen en goed samen te werken.
  • Netwerkuitbreiding: kennisuitwisseling en samenwerking. Tijdens de trainingen ontmoet je professionals die dezelfde rol bekleden.
  • Verhoogde veiligheid op de werkvloer: voor de opgedane kennis kan je bijdragen aan een veilige werk- en leeromgeving, wat zowel het welzijn van collega's en leerlingen ten goede komt.

Netwerken, kennis en nieuwe inzichten opdoen

Laura: “Eigenlijk zou ik willen stellen dat het volgen van de trainingen een voorwaarde is om je werk goed uit te kunnen oefenen." Luiz: “De trainingen vergroten je kennis en vaardigheden. De casussen die behandeld worden geven je nieuwe inzichten. En op de bijeenkomsten ontmoet je veico’s van andere scholen en professionals in het veld. Deze contacten kunnen in de toekomst heel waardevol zijn. Veel scholen liggen bij elkaar in de buurt. Door elkaar op de hoogte te houden van gebeurtenissen of calamiteiten kun je snel handelen en zo het probleem tackelen.” Laura: “Het onderling uitwisselen van informatie met je ketenpartners is essentieel. Je moet goed van elkaar op de hoogte zijn en blijven én elkaar vinden wanneer dat nodig is.

Handelswijze is de basis

Jeroen: “Om te handelen in het belang van het kind moet je goed in je netwerk zitten. Daarvoor heb je de handelsbasis nodig.”
Wouter: “We hopen te werken naar een situatie dat alle scholen in Amsterdam min of meer gelijk werken op thema veiligheid waarin duidelijk is wat we van elkaar verwachten. Want als we allemaal op een veilige manier werken, maakt het niet meer uit naar welke school je gaat. Dan is dat in Amsterdam overal hetzelfde.