Peer Support op het Cygnus gymnasium
Iselinn Aalbersberg, leerling op het Cygnus gymnasium had een idee en vond een luisterend oor bij de rector van de school. Met een subsidie van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen is vervolgens een prachtig project van start gegaan: Peer Support.

Vergroten van welbevinden
Iselinn gaf aan dat er naast de hulp van het ondersteuningsteam echt ook laagdrempelige hulp nodig is voor leerlingen die niet zo makkelijk uit zichzelf contact leggen met andere leerlingen, die zich soms wat verloren of eenzaam voelen in de drukke pauzes.
Hoe Iselinn op het idee kwam
Iselinn’s moeder ging naar de Highschool in Amerika. Iselinn bladerde haar moeders ‘yearbooks’ door waar haar oog viel op ‘Peer Support’. Bij navraag aan haar moeder ging dat over ‘leerlingen voor leerlingen’. Dat wilde Iselinn zelf ook wel. Ze was toen 14.
De nieuwe rector van het Cygnus pakte de het project in 2023 gelijk op. Nu, na twee jaar, heeft Het Cygnus een plek waar je terecht kan als je wilt praten, of gewoon een spelletje met anderen wilt spelen.
In 2023 maakte Iselinn via via contact met Anneke Tiemersma, stafadviseur en Peer Support coördinator aan het VUmc. Zij was erg enthousiast en samen met psycholoog Astrid Goossens deelden ze enorm veel materiaal. Ook Kimberly van den Ouden, oprichter van het Student Wellbeing Point op de Vrije Universiteit dacht mee over een steunpunt op een middelbare school. Zij gaven Iselinn mee hoe ze Peer Support het beste kon implementeren op school en gaven vooral heel veel informatie over hoe dit vorm te geven.
Dat zo’n plek nodig is licht Iselinn toe: “Het is soms best lastig is om met bepaalde dingen naar volwassenen te stappen. Een leeftijdgenoot snapt het beter.”
Wat doet een Peer Supporter?
Eén keer per week vangt de Peer Supporter leerlingen op in een vast lokaal waar je binnen kunt lopen voor gezelligheid of voor een gesprek. De Peer Supporters spelen spelletjes, gaan gesprekken aan en bieden ondersteuning op sociaal-emotioneel vlak. Laagdrempelig, vraaggericht én uitnodigend voor leerlingen die niet snel deze vragen zullen stellen
Omdat dit vrijwilligerswerk gevoelig kan zijn kregen de Peer Supporters een training van het ondersteuningsteam en de Peer Support mentor. Twintig leerlingen meldden zich inmiddels aan de rol van Peer Supporter.
Waarin worden Peer Supporters getraind?
- hoe je een gesprek voert met iemand die niet makkelijk contact maakt en hoe je werkelijk goed luistert, samenvat en doorvraagt
- welke activiteiten je kunt ondernemen om iemand zich op zijn of haar gemak te laten voelen
- hoe je de relationele verhouding bewaakt (bijvoorbeeld voorkomen dat de ander verliefd wordt)
- hoe je een ‘safe-space’ bewerkstelligt voor de leerlingen die dit nodig hebben
- hoe je optimaal samen werkt met je collega-Peer Supporters
- wanneer een meer vertrouwelijk gesprek niet meer vertrouwelijk is en waar de vertrouwelijkheid eindigt
- hoe je bewaakt dat je als Peer Supporter niet het probleem mee naar huis neemt of overneemt, discreet blijft
Voor wie is Peer Support?
De doelgroep bestaat uit leerlingen uit alle leerjaren. Soms zijn het leerlingen die net van de basisschool komen en erg moeten wennen, of leerlingen die moeite hebben om zomaar met iemand in gesprek te gaan, leerlingen die even één op één willen praten omdat ze zich eenzaam voelen of niet goed tegen veel prikkels in de pauzes kunnen.
Het Cygnus trekt in dit project op met het Gerrit van der Veen College. Met deze school wisselen ze ervaringen uit. De scholen dienen voor elkaar ook als een kritische partner die meekijkt naar doel, uitvoering en resultaat. Duidelijk is dat dit project inmiddels voor zowel de Peer Supporters als de leerlingen die ondersteuning zochten een verrijkende ervaring is en het welbevinden in de school bevordert.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).