‘Niet over, maar mét de leerlingen’
In 2024 is het Leerlingsteunpunt opgericht, om leerlingen te helpen in hun zoektocht naar passende hulp en onderwijs. In 2025 mag dit steunpunt meer bekendheid krijgen, zodat leerlingen het weten te vinden. De drijvende krachten, projectleider Helen Calikci en jonge professional Remi Caris (die/diens), vertellen hoe het Leerlingsteunpunt tot stand kwam. Hoe ondersteunt dit onafhankelijke Leerlingsteunpunt leerlingen van primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam? Hoe kunnen leerlingen contact opnemen met het Leerlingsteunpunt?
![logo leerlingensteunpunt](https://www.swvadam.nl/sites/default/files/styles/ratio_2_1_xl/public/2024-12/logo-leerling-steunpunt-300x241.png?itok=7wSIsX0D)
Onafhankelijk
Het Leerlingsteunpunt richt zich op leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs en ondersteunt hen bij de zoektocht naar hulp op school. Ook biedt het Leerlingsteunpunt informatie over passend onderwijs en de rechten en plichten van leerlingen, scholen en samenwerkingsverbanden. Daarnaast verzamelt het Leerlingsteunpunt signalen over passend onderwijs van de leerlingen, om deze vervolgens anoniem met de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs te delen. Zo blijven samenwerkingsverbanden ook op de hoogte van wat beter kan. Het Leerlingsteunpunt is geen bemiddelaar tussen de leerlingen en de school. Helen en Remi werken vanuit een onafhankelijke positie.
Helen – "Alle samenwerkingsverbanden zijn per 1 januari 2025 verplicht een ouder- en een leerlingsteunpunt op te zetten. In Amsterdam en Diemen werd ervoor gekozen om deze bij twee verschillende organisaties onder te brengen en ook los van de samenwerkingsverbanden. Dat komt de onafhankelijkheid van het Leerlingsteunpunt ten goede."
Leerlingperspectief centraal
Het Leerlingsteunpunt wil informeren, steunen en signaleren. Niet over de leerlingen, maar mét hen. Helen en Remi vragen naar de ervaringen van de leerling. Ook in het zoeken naar oplossingen staat het leerlingperspectief centraal. Dat is voor de leerlingen zelf soms even wennen, zij zijn het gewend dat hun ouders het wel regelen voor hen. Maar het belang van ouders is vaak wezenlijk anders dan dat van leerlingen. Ouders zijn vaak geneigd om, in lijn met de school, eerst en vooral naar cijferlijsten te kijken. Als ouders Helen en Remi benaderen, worden ze doorverwezen naar het Oudersteunpunt.
Remi – "Leerlingen willen zich vooral goed voelen. We richten ons ook op thuiszitters. Hun ouders hopen vaak dat hun kind weer snel naar school kan, terwijl het kind zelf behoefte heeft aan veiligheid. Er wordt te vaak vanuit gegaan dat ouders het beter weten. Het Leerlingsteunpunt is een plek waar het echt om de leerling draait."
Ervaringskennis als basis
Pas toen Remi zeventien was, kreeg die de diagnose autisme. De middelbare school voltooien was een behoorlijke uitdaging. Remi haalde hoge cijfers, maar kampte met mentale problemen. Vanuit die ervaring startte Remi samen met diens partner een eigen bedrijf, ze geven nu samen workshops op scholen over neurodivergentie en mentale gezondheid. Bij het Leerlingsteunpunt is Remi naast ervaringsdeskundige bovenal een bevlogen professional, die de schoolervaring van leerlingen fijner wil maken dan die van henzelf. Ook Helen had een woelige schoolcarrière. Door problemen in het gezin van herkomst ging ze naar wel vier verschillende middelbare scholen.
Helen – "Gelukkig kwam ik wel de juiste mensen tegen, die me hielpen. Daar ontstond mijn motivatie om er ook professioneel voor anderen te zijn en op te komen voor het belang van kinderen en jongvolwassenen."
Gastlessen
Het jaar 2024 was voor het Leerlingsteunpunt een opstartfase, met een website en een lancering. Het Leerlingsteunpunt is ook al gepresenteerd bij een aantal scholen. In 2025 willen Remi en Helen zich in veel scholen voorstellen aan de leerkrachten en zorgcoördinatoren, die hopelijk ambassadeurs zullen worden en die leerlingen kunnen vertellen over het Leerlingsteunpunt. Helen en Remi willen vooral aan de leerlingen zelf duidelijk maken dat het Leerlingsteunpunt er is voor alle leerlingen in Amsterdam en Diemen. Er komt een postercampagne en ze zullen op meerdere scholen langsgaan bij leerlingenraden. Ook geven ze gastlessen groepen 7 en 8, in samenwerking met de organisatie ‘Discussiëren Kun Je Leren’. Ook gastlessen in het voortgezet onderwijs zullen volgen.
Helen – "In de taal van de leerlingen vertellen we wat passend onderwijs inhoudt. Verder halen we in de gastlessen vooral veel informatie op: wat zijn de ervaringen van de leerlingen? Met welke problemen worstelen ze, naar wie gaan ze nu, waar lopen ze tegenaan?"
Hopen op sneeuwbaleffect
Helen en Remi waren dit jaar met het Leerlingsteunpunt aanwezig op de Scholenarena, waar duizenden leerlingen voorbij hun standje liepen. Die dag was waardevol, maar ook wel een uitdaging voor prikkelgevoelige Remi. Ze hopen op een sneeuwbaleffect en dat leerlingen elkaar enthousiast zullen vertellen over fijne ervaringen met het Leerlingsteunpunt. Ze zullen heel laagdrempelig aanwezig zijn, bereikbaar voor een praatje via de telefoon en ook voor een wandeling of koffietje.
‘We hebben een vast nummer waarop we telefonisch bereikbaar zijn en een 06-nummer voor app’jes. Leerlingen kunnen ons altijd benaderen, ook met een kleine vraag. We kunnen met leerlingen afspreken, bij ons op kantoor maar zeker ook in het park of een koffietentje.’
Mailtjes kan je sturen naar info@leerlingsteunpunt020.nl
Remi en Helen zijn ook bereikbaar op het vaste nummer 020 5777 900
Appjes kun je sturen naar 06 39 82 22 29