Expertisedagen voor ondersteuningscoördinatoren 2024-2025

Om jezelf te ontwikkelen en professionaliseren biedt het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen ondersteuningscoördinatoren in het komende schooljaar Expertisedagen aan. Op de Expertisedag, volgt de ondersteuningscoördinator 's ochtends een leerlijn en 's middags het ondersteuningscoördinatorenoverleg.

expertisedag_gesneden.jpg

Verdieping

Door langduriger en in kleine groepen rondom eenzelfde thema te werken, ontstaat ruimte voor meer verdiepende professionalisering, het onderling delen van expertise en het toepassen van de opgedane kennis in de school.

Op één plek

De Expertisedag vindt plaats op één locatie, zodat alle Amsterdamse ondersteuningscoördinatoren elkaar kunnen ontmoeten en hun kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. De ondersteuningscoördinatorenoverleggen blijven ingedeeld per windstreek.

Agenda

9.00-12.00

Leerlijnbijeenkomst met andere ondersteuningscoördinatoren

12.00-13.00

Gezamenlijke lunch voor alle ondersteuningscoördinatoren

13.00-15.00

Ondersteuningscoördinatorenbijeenkomst per windstreek

15.00-16.00

Mogelijkheid voor plenaire bijeenkomst

Leerlijnen schooljaar 2024-2025

Leerlijn: All Inclusive

Leerlijn: Groeps- en teamdynamisch werken

Leerlijn: Schoolaanwezigheid

Leerlijn: Startende ondersteuningscoördinatoren

Leerlijn: Hoe krijg je het team mee?

Leerlijn: Urban Ondersteuningscoördinator

Leerlijn: Visieontwikkeling op ondersteuningsstructuur

Leerlijn: Werken aan welbevinden

Leerlijn: Ontwikkel je professionele identiteit

Leerlijn: All Inclusive

Het best mogelijke passend onderwijs op jouw school voor elke leerling

Hoe realiseer je het best mogelijke passend onderwijs voor elke leerling? Dat is waar het in deze leerlijn om draait.

Doel

We kijken naar onderwijsbehoeften van leerlingen en hoe je daarop inspeelt als ondersteuningsteam. We zoomen ook in op maatwerk trajecten en de mogelijkheden die je als school kan bieden.

Opbrengst

Aan het einde van deze leerlijn:

  • heb je zicht op de ondersteuningsbehoefte van jouw leerlingpopulatie en in hoeverre de ondersteuningsstructuur van jouw school toereikend is.
  • ben je in staat om ondersteuningsbehoeften van leerlingen (beter) te signaleren;
  • heb je zicht op de sterke- en verbeterpunten van de ondersteuningsstructuur van jouw school en hoe dit kan worden versterkt;
  • ben jij in staat om een effectieve trajectvoorziening te realiseren (of te optimaliseren); 
  • ben je in staat om ‘out of the box’ te denken en te handelen in het realiseren van maatwerktrajecten;
  • weet je hoe een verbeterslag gemaakt kan worden met een positieve mindset;
  • heb jij opgedane expertise gedeeld met mensen uit jouw schoolteam en verankerd binnen de ondersteuningsstructuur;
  • ben je geïnspireerd door good-practises uit de groep.  
  • zie je jezelf als sleutel tot verandering en bent in staat om je schoolteam zoveel mogelijk mee te nemen.

Samen met jouw collega’s ben je zo in staat bent om zo goed mogelijk inclusief onderwijs te realiseren. Je biedt echt maatwerk wanneer dat nodig is. Zo krijgt elke leerling de kans op een zo optimaal mogelijke ontwikkeling.

Goed om te weten

Deze leerlijn is voor de wat meer ervaren ondersteuningscoördinator waarbij de ondersteuningsstructuur in de basis staat, maar de ambitie leeft om deze ondersteuningsstructuur verder te versterken. Wanneer je nog relatief kort ondersteuningscoördinator bent, is het een pré wanneer je de leerlijn startende ondersteuningscoördinator al volgde. Daarnaast is het van belang dat je een reflectieve, lerende en kwetsbare houding kan aannemen.

Over de trainers

"Wij zijn Carolien Verbeek en Rixt Feersma Hoekstra en verzorgen de leerlijn “All inclusive” voor elke leerling. We zijn beiden langere tijd werkzaam als ondersteuningscoördinator en hebben ervaring opgedaan in het verankeren van maatwerk binnen een ondersteuningsstructuur. Wij hebben een sterke drive voor het realiseren van zo goed mogelijk inclusief onderwijs. Wij denken graag out of the box met de focus op dat wat wel mogelijk is. Vanuit deze drive ondersteunen we als ambassadeurs vo-vso scholen bij het realiseren van een trajectvoorziening en/of het opzetten van een samenwerking met het v(s)o. Tijdens de bijeenkomst krijg je van ons praktische opdrachten mee die je direct kan toepassen en die je verder brengen in het creëren van een “All inclusive” school."

Leerlijn: Groeps- en teamdynamisch werken

De roep van de groep en de impact op het pedagogisch klimaat

Doel

Een groep is geen optelsom van losse individuen, maar genereert haar eigen dynamiek. Zicht en vat krijgen op het functioneren van een groep of team kan je als ondersteuningscoördinator helpen om gerichter acties of interventies uit te zetten binnen je school en om jezelf als professional goed te (blijven) positioneren. Daarom maak je in deze leerlijn kennis met het groeps- en teamdynamisch werken. Thema’s als sociale normen, gebruiken, cultuur, invloed/macht, individuele motieven, behoeften en drijfveren komen tijdens de leerlijn aan bod. Tijdens de 5 bijeenkomsten gaan we zowel theoretisch als praktisch aan de slag met elkaar

Opbrengst

  • Aan het einde van de leerlijn ben je op de hoogte van theoretische en praktische kennis rondom groepsdynamiek en cultuur. En je bent beter in staat om antwoord te geven op de centrale vraag: wat maakt dat deze persoon zich binnen de context van de groep zich zo gedraagt, wie speelt daar welke rol in, waarom en welke impact en effect heeft dat? Om dat in kaart te brengen gebruiken we het kijkschema groepsdynamisch werken.
  • Je gaat praktisch aan de slag om de opgedane kennis toe te passen in je werk. Hierdoor ontwikkel je vaardigheden met betrekking tot groeps- en teamdynamisch werken.
  • Je deelt je (relevante) bevindingen met collega’s binnen school; je ondersteuningsteam, team van leraren en de schoolleiding. Maar dat kunnen ook externe samenwerkingspartners zijn of ouders en leerlingen zelf. De leerlijn stelt jou in staat om, samen met alle relevante partners, te werken aan een positieve dynamiek binnen klassen en de school.

Goed om te weten

  • Ter voorbereiding vragen we soms om een artikel te lezen of casus voor te bereiden vanuit je werk als ondersteuningscoördinator.
  • We proberen twee live observatielessen te organiseren op een school van één van de deelnemende ondersteuningscoördinatoren. Ivo Dokman zal deze les geven.
  • Uiteraard is er tijd en ruimte om met je eigen leervraag aan de slag te kunnen en ervaringen te delen met andere ondersteuningscoördinatoren die deelnemen aan de leerlijn.

Over de trainers

Hanneke Visser – van Balen is Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP / schoolpsycholoog. Ze werkt in het regulier voortgezet onderwijs in Rotterdam en Utrecht. Ze houdt zich met name bezig met de thema’s groepsdynamiek, handelingsgericht werken en veerkracht en welbevinden van leerlingen en schoolteams. Daarnaast is ze plaatsvervangend hoofdopleider van de postmaster opleiding Schoolpsycholoog (RINO Amsterdam).

Ivo Dokman is leraar lichamelijk opvoeding, oud lerarenopleider Hogeschool Windesheim en bestuurs- & organisatiekundige. Hij houdt zich bezig met begeleiden en opleiden van professionals in en rondom het onderwijs ten aanzien van groeps-, team- en organisatie-dynamisch werken.

Leerlijn: Schoolaanwezigheid

Datagestuurd werken om verzuim en uitval op je school voor te zijn

Omschrijving

Het gedachtengoed van de in 2014 ontwikkelde schoolaanwezigheidsaanpak door Kearney en Grazcyk* is in 2019 via het International Network for School Attandance (INSA) onder andere naar Nederland gebracht. Experts schoolaanwezigheid Marije Brouwer-Borghuis en Irma de Wit hebben de aanpak voor de Nederlandse situatie toepasbaar gemaakt. Zij ontwikkelden hun aanpak in Twente en Noord-Kennemerland. Deze leerlijn maakt gebruik van de werkzame elementen van de in 2018 ontwikkelde Amsterdamse ‘bouwstenenaanpak en stappenplan verzuim voor het voortgezet onderwijs’.

*Kearney, C.A., & Graczyk, P. (2014). A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child and Youth Care Forum, 43

Doel

School richt met de voor haar relevante netwerkpartners een schoolaanwezigheidsteam in. Een schoolaanwezigheidsteam bestaat minimaal uit een MT-lid, ondersteuningscoördinator, verzuimcoördinator en iemand van school die goed data uit het leerlingvolgsysteem kan halen. Daarnaast zijn voor de leerlingpopulatie relevante partijen lid, zoals ouder- en kindadviseur, leerplicht,  jongerenwerk en een leerlingvertegenwoordiger. Je zou dit ook kunnen zien als een ondersteuningsteam Plus.
Het schoolaanwezigheidsteam zorgt voor:

  • Een schoolbreed gedragen visie op schoolaanwezigheid
  • Een zinvolle aanwezigheidsregistratie
  • Een paar keer per jaar analyses van aanwezigheid en verzuim
  • Interventies op zowel school- en groeps- en leerlingniveau om schoolaanwezigheid te bevorderen

Opbrengst

Aan het eind van deze leerlijn heeft de school een draaiend schoolaanwezigheidsteam. Je beschikt over de meest recente wetenschappelijke kennis op het gebied van schoolaanwezigheid. Middels datagestuurd werken ben je in staat om samen met het schoolaanwezigheidsteam goede analyses te maken, en op de leerlingen afgestemde gerichte schoolbrede interventies in te zetten. Je gaat doen wat écht zinvol is en stoppen met wat niet nodig is. Je zet mensen en middelen dus veel efficiënter en effectiever in. Op langere termijn bereik je dat leerlingen met meer plezier verbonden raken aan school en aan het leerproces.

Om de schoolaanwezigheidsaanpak succesvol te implementeren weet je wie en wat je binnen jouw school nodig hebt en welke je stappen je moet maken met je team. Voor de (groepjes van) leerlingen voor wie het nodig is, pas je samen met de ketenpartners de overige stappen van de bouwstenenaanpak toe.

Goed om te weten

Deze leerlijn volg je samen met je directeur/MT-lid, de verzuimcoördinator en iemand uit je team die goed data uit het leerlingvolgsysteem kan halen. Zodra je je schoolaanwezigheidsteam hebt samengesteld, nemen ook de leden van dit team deel aan de workshop. Na iedere workshop plannen we een coachingsessie. Hierbij komt de coach op school om jullie schoolaanwezigheidsteam op maat te coachen. Hierdoor kan je de schoolaanwezigheidsaanpak inbedden in de schoolstructuur en het gehele schoolteam hierbij betrekken. De leerlijn schoolaanwezigheidsaanpak bestaat in het eerste jaar uit vijf workshops en vijf coachingsessies om het schoolaanwezigheidsteam per school ook echt te laten draaien.

Over de coaches

Tessa Kras is procesbegeleider in onderwijsontwikkeling en trainer/coach. Vanuit haar onderneming Spoor 9 begeleidt en traint ze onderwijsprofessionals en -teams om vanuit eigenheid te doen wat werkt en in beweging te komen.
Irma de Wit is expert op het gebied van schoolaanwezigheid en eigenaar van 'Oog voor beweging'. In haar werk en denken zet zij bevindingen vanuit wetenschap om naar praktische oplossingen op school.
Tessa Kras en Irma de Wit hebben samen de schoolaanwezigheidsaanpak in Noord-Kennemerland ontwikkeld, opgezet en uitgevoerd. Zij begeleiden dat nu nog steeds.
Afhankelijk van de behoefte van de deelnemende scholen zullen zij (internationale) gastsprekers op specifieke onderwerpen uitnodigen een deel van de workshops te verzorgen.

Leerlijn: Startende ondersteuningscoördinatoren

Goed geïnformeerd van start als Amsterdamse ondersteuningscoördinator

Als je start als ondersteuningscoördinator, of als je als ondersteuningscoördinator nieuw bent in het Amsterdamse onderwijs, komt er veel op je af. Ervaren Amsterdamse ondersteuningscoördinatoren verzorgen de bijeenkomsten deels. Zij geven voorbeelden van effectieve werkwijzen en methoden binnen de ondersteuningspraktijk. De inhoud van de bijeenkomsten is afgestemd op de jaarkalender binnen het onderwijs. Tijdens alle bijeenkomsten is er ruimte om vragen te stellen, ervaringen uit te wisselen en goede voorbeelden te delen.

Doel

We maken je wegwijs in verschillende onderwerpen waar je mee te maken krijgt. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer het Amsterdamse zorglandschap, de zorgstructuur, samenwerken met ketenpartners, handelingsgericht werken, financiën, onder- en zij-instroom, jaarplanning en verzuim.

Opbrengst

  • Aan het einde van deze bijeenkomst heb je kennis opgedaan over verschillende onderwerpen die van belang zijn om effectief en met plezier te functioneren als ondersteuningscoördinator in Amsterdam.
  • Aan de hand van de verschillende thema’s gedurende het schooljaar ontwikkel je een visie op een voor jouw school passende ondersteuningsstructuur. Je vertaalt deze visie naar een plan van aanpak, welke je mogelijk deels al toepast.
  • Samen met de andere ondersteuningscoördinatoren uit deze leerlijn vorm je een klankbordgroep. Hierbinnen kun je elkaar ook buiten de bijeenkomsten om voorzien van informatie en adviezen.

Goed om te weten

Deze leerlijn is verplicht voor alle ondersteuningscoördinatoren die schooljaar 2024-2025 starten als ondersteuningscoördinator, of als ondersteuningscoördinator voor het eerst gaan werken op een Amsterdamse school. Ondersteuningscoördinatoren die gestart zijn in de tweede helft van schooljaar 2023-2024 zijn ook van harte uitgenodigd om deel te nemen.

Over de trainers

Simone le Clercq en Vera Snellebrand coördineren deze leerlijn. Beiden ondersteunen als onderwijsadviseur vanuit het Samenwerkingsverband, ondersteuningscoördinatoren bij het vormgeven van de basis- en extra ondersteuning binnen scholen. Vera heeft bovendien ervaring als ondersteuningscoördinator op een Amsterdamse middelbare school. Tijdens de bijeenkomsten zullen ervaren ondersteuningscoördinatoren en andere medewerkers van het Samenwerkingsverband hun expertise delen.

Leerlijn: Hoe krijg je het team mee?

Wil jij met minder energie meer voor elkaar krijgen in jouw team? Dat mensen zich houden aan gemaakte afspraken? Dat je meer commitment krijgt voor jouw adviezen?

Doel

Tijdens de bijeenkomsten doorloop je de zes stappen voor teamontwikkeling, zoals ontwikkeld door Firijn. Deze stappen vormen de rode draad. De inhoud van elke bijeenkomst stemmen we af op de persoonlijke leervragen van de deelnemers.

Opbrengst

  • je hebt een scherper beeld van waar jouw verantwoordelijkheden (niet) liggen en wat dit vraagt van hoe je contracteert met jouw omgeving (team, leiding).
  • je gebruikt verschillende brillen om naar teamgedrag te kijken en kan daardoor makkelijker patronen herkennen.
  • Je gaat effectiever om te met hardnekkige patronen en weerstand in het team.
  • Je doet interventies om de verantwoordelijkheid in jouw team(s) te laten toenemen en teamleden te helpen elkaar scherp te houden op de gewenste normen.

Goed om te weten

Tussen de bijeenkomsten in ga je aan de slag met korte, overzichtelijke opdrachten en eigen concrete voornemens. Ook kom je tussen elke bijeenkomst twee keer een uur samen in een buddygroep. Zo zorg je voor een goede verankering van het geleerde in de praktijk.

Over de trainers

Annemieke Figee begeleidt de bijeenkomsten. Zij is psycholoog en mede-eigenaar van Firijn, een bureau gespecialiseerd in teamcoaching. Zij werkt vooral in de zorg, kinderopvang en in het onderwijs en helpt teams met samenwerkingsgedoe. Samen met Léonie van Rijn, haar compagnon, schreef ze drie boeken over samenwerken in teams. Daarnaast maakten ze twee kaartensets die teams helpen om spannende gesprekken makkelijker met elkaar te voeren.

Leerlijn: Urban Ondersteuningscoördinator

Groeien tot de beste versie van jezelf als Urban Ondersteuningscoördinator

Doel

Als ondersteuningscoördinator op een school in de mooie stad Amsterdam kom je voor veel uitdagingen te staan, op persoonlijk vlak maar ook collegiaal. Wat betekent het om een Urban ondersteuner te zijn? Wat heb jij in huis om deze mooie baan uit te voeren en het verschil te maken voor jouw leerlingen? Hoe ga je om met diversiteit in je doelgroep, de grote uitdagingen in de stad, en de diversiteit tussen collega's? Deze reeks gaat om jou als persoon en hoe jij je sterk profileert als ondersteuningscoördinator. Wij rijken je tijdens deze bijeenkomsten de tools aan om te groeien tot de beste versie van jezelf als Urban ondersteuningscoördinator.

Tijdens deze leerlijn onderzoeken we samen - als groep en als individu-; wat het betekent om een Urban ondersteuningscoördinator te zijn. Je bouwt aan je ondersteunende netwerk, krijgt praktische tips die direct van toepassing zijn en blijft deze mooie functie met plezier uitoefenen.

Opbrengst

Na de leerlijn weet je hoe jouw eigen referentiekader zich verhoudt tot jouw eigen werk en lukt het om dit soms uit te zetten en meer open te staan voor dat van de ander.

  • Je leert wat diversiteit betekent voor je eigen school. Je weet hoe diversiteit zich verhoudt tot de gewenste cultuur, de bestaande cultuur en de straatcultuur binnen en buiten de school.
  • Je leert gedrag meer te duiden.
  • Je gaat aan de slag met schemagerichte mindset.
  • Je leert hoe je het beste kunt samenwerken met verschillende ketenpartners op het gebied van diversiteit, cultuur en gedrag.

Goed om te weten

We verwachten continuïteit en commitment in de groep zodat de veiligheid om complexe casuïstiek en zelfreflexieve opdrachten goed uit te kunnen voeren.

Over de trainers

Er komen twee trainers vanuit FIVE2CONNECT die zelf ervaring hebben in de rol van ondersteuningscoördinator of docent binnen het onderwijs. We nodigen toonaangevende professionals uit het werkveld uit op die onderwerpen die in de bijeenkomst centraal staan.

Leerlijn: Visieontwikkeling op ondersteuningsstructuur

Een kritische blik op de eigen ondersteuningsstructuur.

In aan aantal stappen analyseer je je eigen ondersteuningsstructuur. Je zal je bewust worden van wat er goed loopt en ontdekken wat de belangrijkste aandachtspunten ter verbetering zijn. Je kijkt kritisch naar je eigen situatie op school en je leert van elkaar. Er is ruimte om elkaar te inspireren hoe het anders-, misschien wel beter kan.

Doel

Je gaat de (interne-) ondersteuningsstructuur op de school versterken. Indirect zorgt een goed functionerende ondersteuningsstructuur voor een positief effect op onderwerpen die daarmee samenhangen. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking met externe partners, verwijzing naar bovenschoolse voorzieningen. Ook vragen over onder andere handelingsgericht werken, efficiënte overlegstructuur of werken met een OPP verduidelijken we met behulp van een stapsgewijze analyse van de ondersteuningsstructuur.

Opbrengst

De analyse van de ondersteuningsstructuur levert een bijdrage aan het versterken van de visie op zorg van de school. Je kan dit ook en gebruiken om ontwikkelpunten in beeld te krijgen. Het toetsten van de theorie aan de praktijk maakt duidelijk waar je als school staat en waar de ontwikkelpunten liggen. Deze analyse vormt het startpunt voor een verbetertraject. De analyse maakt duidelijk wat goed loopt, waar de school trots op is en wat de ontwikkelpunten zijn.
Tijdens de leerlijn ontstaat ook inzicht in de positionering van de ondersteuningscoördinator binnen de schoolorganisatie. Sluit deze positie aan bij de visie op zorg en bij de gewenste ondersteuningsstructuur? Dit biedt aanknopingspunten voor het versterken van de eigen positie.

Goed om te weten

Ben je een (beginnende) ondersteuningscoördinator die al een tijd de behoefte voelt om met behulp van anderen op een kritische wijze de eigen ondersteuningsstructuur onder de loep te nemen? Om te ontdekken wat er nodig is om de ondersteuningsstructuur te versterken? Dan is dit misschien wel een interessante kenniskring voor jou.

Over de trainer

Marco Strikkers werkt al 20 jaar als ontwikkelingspsycholoog in het Amsterdamse onderwijs. Hij startte 15 jaar geleden als ondersteuningscoördinator, toen deze rol nog volop in ontwikkeling was. In de loop der jaren werd steeds duidelijker wat deze (inmiddels) functie inhield. Marco heeft o.a.bij College de Meer een sterke ondersteuningsstructuur opgezet. Daarnaast ondersteunt Marco als procesbegeleider (beginnende) ondersteuningscoördinatoren, schoolleiders, ondersteuningsteams bij het versterken van hun ondersteuningsstructuur op de school.

Leerlijn: Werken aan welbevinden

Groots denken en klein doen.

In deze leerlijn ga je aan de slag met het thema welbevinden vanuit 'groots denken en klein doen'. Via een trechter werk je van landelijk beeld en beleid, naar schoolbreed werken, naar iets wat je morgen in de school kunt doen.

Doel

Na deze leerlijn weet jij steeds beter hoe je je in school kunt bewegen om het mentaal welzijn in jouw school van zowel leerlingen als collega’s te vergroten. Aan de hand van wetenschappelijke en maatschappelijke inzichten uit theorie en praktijk maak jij een analyse van de situatie op jouw school. Wat zie je terug bij de jongeren op jouw school? Wat werkt al goed en waar liggen nog verbetervragen? Je gaat aan de slag met het inbedden van deze kennis in de ondersteuningsstructuur op jouw school.

We zoomen in op kennis en ervaringen uitwisselen alsook op jouw rol in het proces. Waar ligt jouw invloed, hoe kun je mensen in beweging krijgen, hoe zorg je voor draagvlak, etc.

Opbrengst

  • Aan het einde van de leerlijn ben je op de hoogte van recente wetenschappelijke, maatschappelijke en klinische kennis op het gebied van mentale gezondheid. Je beschikt over expertise over werkzame elementen en interventies die toepasbaar zijn op de leerlingpopulatie op jouw school.
  • Voor jouw school ontwikkel je een plan om het bevorderen van de mentale gezondheid van leerlingen en teamleden te verankeren in de ondersteuningsstructuur. Jouw kennis over psycho-educatie kunnen docenten inzetten in lessen en/ of modules voor leerlingen.
  • Je voelt je gesterkt en verrijkt door de praktijkverhalen en adviezen van andere ondersteuningscoördinatoren.
  • Je hebt helder hoe jij jouw invloed op het mentaal welzijn binnen jouw school kunt vergroten.

Goed om te weten

  • Ter voorbereiding op de bijeenkomsten lees je een aantal korte artikelen, zoals kaarten uit het boek 'Mentale vooruitgang van gezinnen' of de praktijkkaarten vanuit coalitie welbevinden over duurzaam werken aan welbevinden met een schoolbrede aanpak.
  • Tijdens de eerste bijeenkomst creëren we een buddy-systeem waarbij we je koppelen aan een ondersteuningscoördinator van een soortgelijke school. Tussendoor hebben jullie contact over het huiswerk en helpen jullie elkaar met specifieke vraagstukken over jullie rol in de school. Dit zal in totaal maximaal twee uur in beslag nemen tussen de bijeenkomsten door.
  • We werken met een globaal programma en werkboek dat we zoveel mogelijk zullen afstemmen op de behoeften van de groep.

Over de trainers

Dominique Warmerdam is oprichter van Psychologie in het Onderwijs. Met deze organisatie werkt ze aan de missie: een gezonde generatie in een wereld vol uitdagingen. “Ik geloof dat we allemaal onze invloed op mentaal welzijn kunnen vergroten.” Afgelopen jaren is ze met Psychologie in het Onderwijs op meer dan 100 scholen betrokken geweest door het geven van lessen over mentaal welzijn aan leerlingen, het begeleiden van docenten en het inspireren van ouders over hun rol. Allemaal met als doel om mentaal welzijn en bewustzijn van leerlingen en docenten te bevorderen.

Laura Stroo is opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht en intern begeleider. Ze werkt veel in scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten en als docent om fundamentele levensvaardigheden van leerlingen (en schoolteams!) te vergroten.

Leerlijn: Ontwikkel je professionele identiteit

Je “zelf” en je praktijk in samenhang ontwikkelen.

Als ondersteuningscoördinator ben je je eigen gereedschap. Dagelijks voer je gesprekken en maak je keuzes die een belangrijke impact hebben op de ontwikkelkansen voor leerlingen. Daarbij gebruik je jouw kennis en vaardigheden. Je handelt naar eer en geweten. Maar hoe weet je of je het goede doet of dat je je met de goede dingen bezighoudt?

In deze leerlijn ga je samen met andere ondersteuningscoördinatoren aan de slag rond dilemma’s, vragen en actuele thema’s die spelen in het onderwijs. De leerlijn is vooral geschikt voor ondersteuningscoördinatoren die een ondersteuningsstructuur hebben opgezet en over de nodige ervaringskennis beschikken. Voor hen biedt deze leerlijn de ruimte om met gelijkgestemden verdieping te zoeken. Deelnemers bepalen gezamenlijk de inhoud van de bijeenkomsten. Marc Coenders verbindt de ingebrachte casuïstiek en thematiek aan theorieën en werkvormen.

Doel

Versterk je positie, praktijk en professionele identiteit in de school door ervaringen uit te wisselen met andere ondersteuningscoördinatoren en te reflecteren op de eigen invulling van de rol van ondersteuningscoördinator en de eigen ondersteuningsstructuur.

Opbrengst

Deelnemers van deze leerlijn beschikken over uiteenlopende en elkaar aanvullende kennis en ervaring. Je helpt elkaar daardoor verder door met actuele vraagstukken aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten ga je aan de hand van verschillende werkvormen de dialoog aan met andere deelnemers. Samen reflecteer je, onderzoek je en help je elkaar in relatie tot de ingebrachte thema’s en vraagstukken. Anders dan bij intervisie sta je niet alleen stil bij waar je tegenaan loopt. Je denkt ook gezamenlijk na over wat een goede ondersteuningspraktijk op school inhoudt en welke structuren en vormen van samenwerkingen daarbij helpen of in de weg zitten. De leerlijn combineert daarmee professionalisering en praktijkontwikkeling.

Via het verkennen van vraagstukken en dilemma’s waar je op jouw school tegenaan loopt, ontwikkel je inzichten om de ondersteuningsstructuur en jouw positie daarin te versterken.

Goed om te weten

In deze leerlijn leer je van en met elkaar aan de hand van ingebrachte vragen en dilemma’s. Dit vraagt bereidheid om persoonlijke ontwikkelvragen in te brengen, het open staan voor het bijdragen aan de ontwikkeling van anderen en een actieve rol in het reflecteren op je eigen denken en handelen. Om actief deel te kunnen nemen, is het van belang dat je voldoende ervaring hebt in je rol als ondersteuningscoördinator om op deze rol te kunnen reflecteren.
We bereiden elke bijeenkomst voor met de facilitator en twee of drie ondersteuningscoördinatoren uit het leernetwerk. Aan het leernetwerk kunnen maximaal 12 personen deelnemen.

Over de trainer

Marc Coenders: “Hoe leren wij? Die vraag houdt me terugkerend bezig. Daarbij gaat het me niet zozeer om hoe een individu leert, maar hoe we collectief leren in organisaties en over organisaties heen. Ik hou ervan leerprocessen vorm te geven mét mensen die bereid zijn de tijd te nemen om met elkaar te reflecteren op wat hen inspireert of zorgen baart. De kern van het collectieve leren is dat het begint met mensen die een vraag delen. Vanuit die gedeelde vraag komt de uitwisseling spontaan op gang. Mijn rol is dan om dat leren te verdiepen, met werkvormen, door inspiratiebronnen aan te reiken en de participatie van iedereen te bevorderen. Ik heb aardrijksunde en onderwijskunde gestudeerd. Daarna heb ik me gespecialiseerd in leernetwerken en communities of practice. Ook heb ik een opleiding voor yogadocent afgerond.”

Lees meer