Een dag in de trajectvoorziening

Een trajectvoorziening is een rustige plek op school waar leerlingen terecht kunnen voor extra ondersteuning. Steeds meer scholen realiseren zo’n plek, met hulp van het Samenwerkingsverband. Zo ook het Cygnus Gymnasium, waar de trajectvoorziening Club C onlangs de deuren opende. Trajectbegeleider Yasemin Sariguney vertelt hoe een gemiddelde dag in Club C eruit ziet.

20241219_084218-snij2.jpg

Yasemin: “Bij Club C werken we met twee vaste trajectbegeleiders: ik (ma-di-do-vrij) en Marleen Wiering (wo). Daarnaast werken we ook met externe specialisten om de leerlingen op maat te begeleiden, zoals psychologen en orthopedagogen.

Zo ziet een willekeurige dag in Club C eruit

8.15 uur: De dag begint rustig
De eerste leerlingen checken in. We bespreken hun dagrooster om de dag voorspelbaar te maken. Dat geeft deze leerlingen rust en duidelijkheid. Ik begeleid een gespannen leerling naar de eerste les.

8.30 uur: Organisatie en voorbereiding
Ik bereid een coachingsgesprek voor en maak mijn administratie op orde (mails verwerken, verslagen in Magister zetten).

9.30 uur: Samenwerken met Levvel
Ik voer een gesprek met Levvel (specialistische jeugdzorg) over het handelingsplan voor een specifieke leerling.

10.30 uur: Time-out
Er komt een leerling binnen die even een time-out neemt (met een time-out kaart) omdat ze erg gespannen is over haar toets. We bespreken de situatie en wat er nodig is. Na afloop breng ik haar weer naar de les.

11.00 uur: Even lekker ontspannen
Vijf leerlingen zitten in Club C lekker te eten, een stripboek te lezen en huiswerk te maken, zoals in elke pauze. Deze plek zorgt ervoor dat ze niet overprikkeld raken.

11.20 uur: Aangepaste leeromstandigheden
Een leerling maakt een toets in Club C, omdat dat voor haar veiliger voelt in deze fase van haar ontwikkeling. Het is een tijdelijke aanpassing. De rustige en prikkelarme omgeving helpt haar om zich beter te concentreren en de stress te verminderen. Een andere leerling zit in Club C en volgt een aantal lessen via een Kubi. Dit is een apparaat dat verbonden is met een iPad. De leerling belt via Skype in en kan zo toch meedoen met de les, ondanks dat fysieke aanwezigheid in de les nog niet mogelijk is.

13.00 uur: Lunchen in alle rust
In de grote pauze zijn er zes leerlingen in Club C die rustig wat eten, drinken en lezen.

13.30 uur: Coaching en ondersteuning
Ik heb een coachingsgesprek in Club C met een leerling die hulp nodig heeft met plannen en organiseren.

14.20 uur: De dag evalueren
De twee leerlingen die ’s ochtends een check-in hadden, hebben na hun laatste les weer een check-out. We nemen samen de dag door en evalueren wat er goed is gegaan en wat nog aandacht vraagt.

15.00 uur: Aan de slag met huiswerk
Twee leerlingen komen naar Club C om rustig huiswerk te maken. Dit is voor hen een ideale plek om zonder afleiding te werken en zich volledig op hun schoolwerk te concentreren.

16.00 - 16.30 uur: Aangepaste begeleiding
Ik maak een aangepast rooster voor een leerling die nog niet naar alle lessen toe kan vanwege traumaverwerking. Samen met externe begeleiders hebben we een ingroeiplan voor deze leerling opgesteld."

En verder…

Bovenstaande is een inkijkje in een willekeurige dag in Club C. Natuurlijk is lang niet alles aan bod gekomen, maar het geeft wel een beeld van de enorme diversiteit van de activiteiten in een trajectvoorziening.  Alles met als doel om de leerlingen (weer) in staat te stellen om volwaardig deel te nemen aan de reguliere klas.

Wil je weten wat een trajectvoorziening voor jouw school kan betekenen, en hoe het Samenwerkingsverband je kan helpen om er een te realiseren? Neem contact met ons op.

 

Lees meer

Vragen of opmerkingen?

Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).