Checklist schoolverzuim

Er zijn leerlingen die veel verzuimen en waarbij het niet duidelijk is waarom ze er niet zijn. Het gaat dan om leerlingen in het eerste jaar die veel en vaak te laat komen of veel ziek gemeld worden.

tas-schoolspullen-tafeltje-bb.jpg

De begeleider van de leerling vermoedt dat er meer speelt. Aan de hand van de checklist gaat de begeleider na wat er aan de hand zou kunnen zijn. De checklist functioneert dan vooral als een aanleiding voor een gesprek tussen de ouder, leerling en begeleider.

Wereld van de leerling

De begeleider: "Het effect van het bespreken van de vragen is heel verrassend. Zo hadden we een leerling waarvan bleek dat thuisblijven geen enkele consequentie had en moeder toegaf dat zij vooral vond dat het op deze leeftijd leuk moest zijn. Er was een leerling die aan Netflix verslaafd was en daarom niet op school, een leerling die niet wist hoe hij zijn alarm op de telefoon moest zetten, een leerling die bang was om haar familie alleen te laten als ze naar school ging."

Positieve consequenties

Na het afnemen van de lijst neemt de school de stappen die nodig zijn. Zoals het inlichten van leerplicht, of een coachingstraject door een ondersteuner. Na vier weken spreken alle betrokkenen opnieuw met elkaar. Als leerlingen aangeven dat ze eerst zelf willen proberen niet te verzuimen en dan pas een traject in te willen, dan kan dat. Als er na vier weken geen verbeteringen is, dan moeten de leerlingen meedoen. Tot nu toe zijn wij heel tevreden over het inzicht dat het verschaft en lijken leerlingen het ook plezierig te vinden om alles te bespreken."

Vragen of opmerkingen?

Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).