Wapenbezit op scholen en de online wereld van jongeren
Hoe maken we jongeren weerbaarder? Op verzoek van de scholen organiseren we deze bijeenkomst en bieden we concrete handvatten en intervisie op de relatie tussen de on- en offline wereld. Deze bijeenkomst is een vervolg op de bijeenkomst over Wapenbezit op scholen.
Wat kun je uit de bijeenkomst halen?
In de online wereld zijn ‘challenges’ die oproepen tot rellen. Of oproepen tot het ronselen van (kwetsbare) jongeren voor illegale klusjes zoals afpersing via social media. Hoe ga jij hier op school mee om? Hoe voer je het goede gesprek met je leerlingen? Welke tools kun je inzetten? Tijdens de bijeenkomst bieden we nieuwe inzichten en concrete handvatten voor jouw werkpraktijk.
Programma
12:30-12:45 Inloop
12:45-12:55 Welkomstwoord door Malissa Blackman (Actiecentrum Veiligheid en Zorg) en Nadia Kappelhof (Samenwerkingsverband vo Amsterdam-DIemen)
12:55-13:35 Bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen door Stijn Sieckelinck
13:35-13:50 (Ver)ken je netwerk
13:50-14:00 Pauze
14:00-15:00 Werksessie (scoll naar beneden voor toelichting)
• Ronselen als risico op school? Welke signalen zie jij en wat kan je ermee?
• Het voeren van moeilijke gesprekken met leerlingen
• Het delen van persoonsgegevens
• Online leefwereld, jeugdcriminaliteit en wapens
• Gespreksleidraad ‘Praten over wapens’; hoe werkt het precies?
15:00-15:15 Pauze
15:15-16:15 Werksessie (scoll naar beneden voor toelichting)
• Ronselen als risico op school? Welke signalen zie jij en wat kan je ermee?
• Het voeren van moeilijke gesprekken met leerlingen
• Het delen van persoonsgegevens
• Online leefwereld, jeugdcriminaliteit en wapens
• Gespreksleidraad ‘Praten over wapens’; hoe werkt het precies?
16:15-16:45 Terugkoppeling
16:45-17:30 Afsluiting met hapje en drankje
De werksessies
1. Ronselen als risico op school? Welke signalen zie jij en wat kan je ermee?
Door: Eric Veenendaal, projectleider Jeugd en Veiligheid in stadsdeel Zuid.
Het komt regelmatig voor dat criminelen op of rond scholen, jongeren lokken met een voor de jongeren aantrekkelijk aanbod. De criminelen manipuleren deze jongeren, gechanteren of bedreigen ze om klusjes op te knappen. We noemen deze manier ronselen van jongeren: criminele uitbuiting. In deze workshop gaan we samen stap voor stap door het proces van herkennen én handelen bij signalen van ronselen. We gaan in op mogelijke valkuilen, het inzetten van het lokale netwerk en het maken van weloverwogen keuzes. Aan het eind van de workshop hebben we samen een visueel overzicht ontwikkeld van mogelijke signalen en concrete stappen, die je daarna direct kunt toepassen
Eric Veenendaal werkt sinds 2022 als Projectleider Jeugd & Veiligheid bij stadsdeel Zuid. Hij houdt zich in zijn werk vooral bezig met de thema’s schoolveiligheid, jeugdoverlast en beginnende criminaliteit. In zijn werk heeft hij speciale aandacht voor de thema’s ronselen en wapengeweld.
Vóór zijn carrière bij de gemeente, werkte Eric tien jaar lang bij de Amsterdamse politie. In zijn laatste jaren als wijkagent was Eric gemoeid met de aanpak van een beruchte drill-rap groep uit De Pijp. Nu voert Eric vanuit de gemeente regie in datzelfde gebied en zet hij zich in door vanuit een integrale samenwerking de jongeren uit de wijk zoveel mogelijk perspectief te bieden.
2. Het voeren van moeilijke gesprekken met leerlingen
Door: Stijn Sieckelinck, pedagoog en lector Youth Spot - Jongerenwerk bij de Hogeschool van Amsterdam.
Niets is zo moeilijk als dialoog voeren wanneer wantrouwen en angst je aandacht opeisen. Dat kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld een gewapend conflict je klas binnendringt, een leerling een mes heeft of er een oplaaiende discussie over Gaza is. Als professional ben je elke dag weer pedagoog in die ingewikkelde, onvoorspelbare praktijk. Dat hou je alleen vol als je voldoende zelfbewust bent van je eigen standpunten en angsten. En je je gedragen voelt door je organisatie. In deze workshop krijg je tips en adviezen over hoe je het gesprek kunt voeren met leerlingen en hoe dit een betere pedagoog van ons allemaal kan maken.
Dr. Stijn Sieckelinck is pedagoog en als lector Youth Spot- Jongerenwerk verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij studeerde Sociale Pedagogiek aan de Katholieke Universiteit Leuven en promoveerde in de Wijsgerige Pedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij ontwikkelde een pedagogisch perspectief op radicalisering, identiteitsvraagstukken en jongerenwerk in publicaties als ‘Reradicaliseren’ (2017) en ’Speelruimte voor identiteit (2021)’. Stijn woont nu ongeveer even lang in Nederland als in België en is vanuit die bevoorrechte positie in staat om de maatschappelijke opvoedvraagstukken in beide landen te belichten en daarmee opvoeders, leerkrachten en andere beroepskrachten te ondersteunen met inzichten en adviezen.
3. Het delen van persoonsgegevens
Door: Stef Roest, Marieke Diekema en Jeanne Cazemier, werkzaam bij Pro Facto.
Het is soms noodzakelijk om persoonsgegevens van leerlingen uit te wisselen tussen organisaties, zoals bij acuut dreigend gevaar of bij zorgen over een leerling. Zeker in het tweede geval blijkt in de praktijk veel onduidelijkheid te bestaan over welke informatie wél of juist níet gedeeld mag worden. Deze onduidelijkheid zorgt er soms voor dat persoonsgegevens niet worden gedeeld, terwijl dit wél mag. Het doel van de werksessie is om duidelijkheid te bieden over de (on)mogelijkheden. We oefenen aan de hand van een door de deelnemers ingebrachte casus met de praktische toepassing van een handreiking. Deze handreiking is ontwikkeld om excessief geweld te voorkomen. Ben je deelnemer van deze werksessie? Denk dan vast na over een geschikte casus?
Stef Roest, Marieke Diekema en Jeanne Cazemier zijn alle drie werkzaam bij Pro Facto. Pro Facto is een juridisch advies- en onderzoeksbureau gevestigd in Groningen met als missie om bij te dragen aan het verbeteren en versterken van (de organisaties binnen) het publieke domein. De drie onderzoekers hebben ruime ervaring opgedaan op het gebied van gegevensdeling en privacywetgeving. Zo ontwikkelden zij de handreiking ‘Gegevensdeling ter voorkoming van excessief geweld’, evalueerden zij de uitvoeringswet algemeen verordening gegevensbescherming, en voerden zij een landenvergelijking uit naar het verzamelen en delen van gegevens door de politie.
4. Online leefwereld, jeugdcriminaliteit en wapens
Door: Joran de Jong, adviseur online straatcultuur bij het Actiecentrum Veiligheid en Zorg en Laya Leysner, stedelijk projectleider Samenwerken voor Jongeren Amsterdam.
De online wereld vormt voor jongeren een wezenlijk deel van hun leefwereld. We kunnen de on- en offline wereld dan ook niet meer los van elkaar zien. In deze workshop leer je over het het snijvlak tussen sociale media, jeugdcriminaliteit en wapens. We beginnen met inkijk in online jeugdcriminaliteit en online wapenproblematiek. Daarna staan we langer stil bij de stappen die je als professional kunt nemen en de praktische tools die je kunt inzetten. Hoe maken we jongeren online weerbaar?
Laya Leysner is werkzaam bij Venzo & Swazoom Welzijn (Amsterdam Zuidoost) als accounthouder thema's: jongerenwerk en (voortgezet en primair) onderwijs, MDT, mentale gezondheid en digitaal jongerenwerk. Namens Samen Voor Jongeren Amsterdam stedelijke projectleider Digitaal Jongerenwerk. De stedelijke werkgroep Digitaal JW houdt zich bezig met het ontwikkelen en verbreden van online weerbaarheid en digitaal jongerenwerk. Hiernaast organiseren zij activiteiten samen met de partners vanuit het convenant digitaal bewustzijn online leefwereld.
Joran de Jong is criminoloog en adviseur online straatcultuur bij het Actiecentrum Veiligheid en Zorg. Hij doet onderzoek en adviseert op het snijvlak van straatcultuur, social media en jeugdcriminaliteit. Zijn promotieonderzoek, gefinancierd vanuit het Actiecentrum Veiligheid en Zorg en begeleid vanuit de Erasmus Universiteit, richt zich op de invloed van online interacties bij jeugdgeweld in Amsterdam. Op deze thema’s geeft hij trainingen en presentaties aan jeugdveiligheidsprofessionals – in het bijzonder in Amsterdam.
5. Gespreksleidraad ‘Praten over wapens’; hoe werkt het precies?
Door: Richard Borst, coördinator veiligheid bij Altra Educé en Roos de Haan, coördinator Operationeel Team Schoolveiligheid bij gemeente Amsterdam
De gespreksleidraad ‘Praten over wapens’ is speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Het biedt handvatten om wapenbezit met een leerling bespreekbaar te maken en vervolgstappen te bepalen. In deze workshop gaan we dieper in op alle stappen en mogelijkheden die in de gespreksleidraad staan beschreven en hoe jij als onderwijsprofessional het gesprek kan voeren met je leerling.
Richard Borst is werkzaam voor Altra Educé, als coördinator veiligheid voor de 11 Altra locaties in en buiten Amsterdam. Vanuit zijn vorige baan als supervisor veiligheid en pedagogisch klimaat voor School2Care en ook binnen zijn huidige werkzaamheden als adviseur, trainer en projectbegeleider, is hij voornamelijk bezig met opdrachten op het thema Schoolveiligheid.
Roos de Haan is coördinator van het Operationeel Team School Veiligheid (OTSV) bij Gemeente Amsterdam. Het Operationeel Team Schoolveiligheid is een team van professionals die veel ervaring hebben met complexe (jeugd)problematiek en integraal samenwerken. Het OTSV helpt scholen met veiligheidsvraagstukken.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).