Verslag bijeenkomst wapenbezit en de online wereld

Op dinsdag 30 april vond de bijeenkomst ‘Wapenbezit en de online wereld van jongeren’ plaats in theater de Meervaart in Amsterdam Nieuw-West. Tijdens workshops hebben we handvatten en tools met elkaar gedeeld om met ingewikkelde thema’s zoals gegevensdeling en ronselen op school om te gaan. Het Samenwerkingsverband en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg organiseerden de bijeenkomst.

stijns.jpg

Verhaal achter gedrag

Stijn Sieckelink, lector bij Youth Spot aan de Hogeschool van Amsterdam, opende de bijeenkomst. Hij daagde het publiek uit om het gesprek met elkaar aan te gaan: Hoe zorg jij dat je het verhaal en de thuissituatie achter de leerling ziet en hoort? Aan de hand van zijn onderzoeken vertelt hij het verhaal achter het gedrag van jongeren en waarom zij soms conflict zoeken. Stijn benadrukt de druk die vanuit leeftijdsgenoten bestaat en de behoefte om uit het hoofd te ontsnappen. Hij sloot af met het inzicht “Wapens op zak hebben, is eerder een product van onze samenleving dan dat het iets op zichzelf verklaart.”

Workshops

Ronselen als risico op school?

Door: Robin Meerhoff en Eric Veenendaal, Projectleiders Jeugd & Veiligheid bij gemeente Amsterdam.

Ronselen op school komt regelmatig voor. In de workshop kwamen verschillende fases naar voren en handvatten die ingezet kunnen worden wanneer je vermoedens hebt.

  • De aanloop en afloop van ronselen:
    Vaak geronseld door een oudere leerling; onder dwang; een kwetsbare leerling als mikpunt.
  • Signalen van ronselen:
    Schoolprestaties gaan naar beneden; gedrag veranderd; onderbuikgevoel vanuit de professional.
  • Welk pad bewandel je als je zorgen hebt?:
    Praat erover met collega’s; schakel de veiligheidscoördinator en teamleider in; pak het veiligheidsplan van school erbij.
  • Wat is mijn handelingskader als ik actie moet ondernemen?:
    Meld misdaad anoniem, werk integraal samen en neem vooral contact op met de projectleider Jeugd & Veiligheid van jouw stadsdeel. Weet je niet wie dat is? Mail dan Liselotte Duivenvoorden.

Een tekenaar die de bijeenkomst bijwoonde, verwerkte alle belangrijke punten in deze tekening. Bekijk ook de pagina van Schoolveiligheid van de gemeente Amsterdam voor meer informatie.

Het delen van persoonsgegevens

Door: Pro Facto

Wanneer mag je de naam van een leerling doorgeven aan een andere organisatie? Door de Handreiking gegevensdeling ter voorkoming van excessief geweld erbij te pakken weet je welke stappen je moet doorlopen.  

Tijdens de workshop stond Pro Facto ook stil bij de inhoud van het schoolveiligheidsplan, de juridische positie van de veiligheidscoördinator en welke regels er opgesteld moeten worden met samenwerkingspartners.

Online leefwereld, jeugdcriminaliteit en wapens

Door: Joran de Jong, adviseur online straatcultuur bij het Actiecentrum Veiligheid en Zorg en Laya Leysner, stedelijk projectleider Samen voor Jongeren Amsterdam.

Joran vertelde over de online leefwereld van jongeren en via welke kanalen zij communiceren. Wat is de betekenis van bepaalde emoji’s in relatie tot drugshandel? En hoe zien wapenadvertenties op sociale media eruit? Meer hierover lees je in Jongline; een handreiking voor veiligheids- en zorgprofessionals over fenomenen, gevaren en kansen in de online leefwereld van jongeren.
Leyla ging met de deelnemers in gesprek over de kracht van jongerenwerk en de online inzet vanuit Samen Voor Jongeren Amsterdam. Op jongerenwerk-amsterdam.nl is het aanbod per stadsdeel te vinden.

Gespreksleidraad: praten over wapenbezit 

Door: Roos de Haan, coördinator Operationeel Team Schoolveiligheid bij Actiecentrum Veiligheid en Zorg en Richard Borst, coördinator Veiligheid bij Altra Educé.

Heb je het vermoeden dat een leerling een wapen heeft? Het kan lastig zijn te bepalen hoe je daarover het gesprek aangaat. De gespreksleidraad: “Praten over wapenbezit” biedt onderwijsprofessionals handvatten om wapenbezit met een leerling bespreekbaar te maken en vervolgstappen te bepalen. Denk aan het duiden en monitoren van de situatie. Want naast het voeren van een gesprek moeten er ook netwerkpartners betrokken worden.

Het voeren van moeilijke gesprekken met leerlingen

Onder begeleiding van Stijn Sieckelink deelden deelnemers van de werksessie persoonlijke ervaringen over "het lastige gesprek". Hieruit kwamen een aantal tips naar voren:

  • Creëer momenten om met leerlingen een gesprek te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn door iets met elkaar te doen.
  • Faciliteer in het ontdekken van iemands identiteit.
  • Kijk of je vragen kan stellen om erachter te komen wat een leerling belangrijk vindt en waarom.
  • Wees bewust van je eigen standpunten en angsten.
  • Probeer naast leerlingen te staan in plaats van tegenover elkaar.

Verder lezen en luisteren: 

Vragen?

We bespraken tijdens de bijeenkomst ingewikkelde onderwerpen. Wil je verder praten over concrete vertaling naar beleid? Neem dan contact met ons op.