Slotbijeenkomst Expertisedagen 2023-2024

Het Samenwerkingsverband bood zorgcoördinatoren (nu: ondersteuningscoördinatoren) in het schooljaar 2023-2024, zeven leerlijnen aan. Het aanbod van de leerlijnen valt op dezelfde dag als het ondersteuningscoördinatorenoverleg onder de noemer: Expertisedagen. Op de slotbijeenkomst op 30 mei bleek deze nieuwe vorm van de Expertisedagen zeer succesvol. 

expertisedag.jpg

Ervaring opdoen

De coördinatoren volgden in het schooljaar 2023-2024 een leerlijn naar keuze en kwamen vijf keer samen op de Expertisedagen. In de ochtend volgden de ondersteuningscoördinatoren een leerlijn en in de middag het ondersteuningscoördinatorenoverleg van een windstreek.

Tijdens de slotbijeenkomst op 30 mei, deelden de deelnemers hun ervaringen. Lees hieronder de ervaringen per leerlijn. In het komende jaar bieden we opnieuw leerlijnen aan tijdens de Expertisedagen. (link naar de bijeenkomsten)

Leerlijn: Startende zorgcoördinatoren

De deelnemers hadden verschillende begeleiders. Dat werd als heel informatief en praktisch ervaren. De deelnemers ontvingen veel nieuwe informatie over alle geledingen in het onderwijs. “Ïk weet nu waar ik wat moet opzoeken en wie ik wat kan vragen als ik wat nodig heb.

Leerlijn: Mentaal welbevinden

De deelnemers kregen tijdens deze leerlijn de tijd en ruimte om na te denken over hoe het welbevinden op school te kunnen verbeteren. Het aanbod werd aangepast aan de behoeften van de groep. ”Theoretische verdieping waar je in de praktijk wat mee kan.” Het delen van de ervaringen ervoeren de deelnemers als verrijking.

Leerlijn: All Inclusive

Een element uit deze leerlijn dat naar boven kwam was de vraag: Wat is je eigen rol en wat is de rol van de trajectvoorziening? Elke bijeenkomst is gekeken naar wat de behoefte van de groep was. Wat is er nodig om bij All Inclusive uit te komen? Het werken met elkaar in een groep zorgde voor het elkaar aanvullen en ideeën opdoen. Het werken in een groep was erg behulpzaam bij het nadenken over dit onderwerp. “En je past direct het geleerde toe in de praktijk.” De leerlijn werd dan ook als  praktisch ervaren. “Op de bijeenkomsten is het reflecteren: hoe maak ik het passend in mijn school, toegespitst op de leerlingen.”

De leerlijn liep parallel aan het opzetten van de trajectvoorziening door de deelnemende ondersteuningscoördinator. De deelnemers vonden het fijn dat de leerlijn elke keer terug komt. “Bij de eerste bijeenkomst bepaalde ik dat de trajectvoorziening er echt kwam te staan. Volg deze leerlijn als je de trajectvoorziening net wel of nog niet hebt en laat Rixt en Carolien aanschuiven.” De voorziening gaat zo veel meer leven en alle informatie is op maat.

Leerlijn: Visie op zorgstructuur

De deelnemers hebben vooral heel veel van en met elkaar geleerd. Zowel voor nieuwe ondersteuningscoördinatoren als voor hen die lang in het vak zitten. In deze leerlijn keken ze met een kritische blik naar de ondersteuningsstructuur: welke rollen zijn er in school? Welke overleggen zijn er? Wie doet wat? Hoe ziet de ondersteuning eruit en wat verstaan we eronder? Overlegstructuren zijn duidelijker geworden voor de deelnemers. Het is veel beter in kaart. Wat de spreker benadrukte: “Kijk naar je populatie op school en pas daar je ondersteuning op aan.”

Leerlijn: Schoolaanwezigheid

De deelnemers ervoeren dit als een rijke leerlijn. Het datagestuurd werken is geïntroduceerd. Hoe zorg je ervoor dat je verzuim goed registreert? Wat zegt die data? Hoe gebruik je die data? De deelnemers volgden de leerlijn samen met iemand uit het managementteam van de school. Gezamenlijk doorloop je deze leerlijn en ben je het schoolaanwezigheidsteam. Het verzuim is op de deelnemende scholen omlaag gegaan. “Het gaat om de kleine succesjes. Het gaat heel langzaam, het is echt een proces. We gaan ermee verder bij coachingstrajecten”.

Leerlijn: Groeps- en teamdynamisch werken

De deelnemers hadden een hele ervaren docent en schoolpsycholoog die deze leerlijn leidden. Daar zijn de deelnemers erg enthousiast over. De deelnemers leerden waarom 1-op-1 begeleiding goed lukt en het werken in een klas een andere vorm vraagt. Ze leerden te beseffen dat ze bovenin de piramide van de zorgstructuur zitten. En leerden hoe je kunt ‘zakken’ in de piramide. Ze observeerden om te ontdekken wie de normdrager is in een klas en hoe je die mee kunt nemen. Wat zij meegaven: de groep zelf/, de klassen zelf zijn het belangrijkste aandachtspunt. “Als het daar goed loopt zijn er minder mensen die naar de ondersteuningscoördinator gaan.

Leerlijn: Hoe krijg ik het team mee?

“Een hele praktische leerlijn met eigen casuïstiek.” Hoe ga je om met processen in een groep? “Van belang is om verwachtingen uit te spreken en om te kijken naar de onderstroom”. Je leert in 6 stappen je team in beweging te zetten”. De deelnemers vonden het heel fijn om alles uit te wisselen met elkaar. Omdat ze het zo prettig vonden, wil de groepen nu met elkaar ook een intervisiegroep samenstellen.

Lees meer