Fixers-aanpak: beweging genereren in vastgelopen onderwijsprocessen
Het team Fixers van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen richt zich specifiek op leerlingen die niet naar school komen en veelal langdurig thuiszitten. De Fixer helpt de leerling met een persoonlijke en oplossingsgerichte aanpak.
![zitten-boek-leerling-gang-bb.jpg](https://www.swvadam.nl/sites/default/files/styles/ratio_2_1_xl/public/2023-11/zitten-boek-leerling-gang-bb.jpg?itok=rHXJ6Mxq)
Een maatwerkbenadering
De Fixers starten elke casus door de individuele situatie van de leerling grondig te analyseren. Het doel: uitzoeken wat nodig is om weer perspectief te bieden. Vaak zijn deze leerlingen al lang niet meer op school en hebben ze zowel op school als thuis hulp nodig om weer in beweging te komen. De Fixers kijken naar de hele leefwereld van de leerling, waaronder het gezin, om te begrijpen welke ondersteuning er nodig is. Soms betekent dit het vinden van een andere school, soms gaat het om hulp in de thuissituatie. Alles is erop gericht om de leerling te geven wat die nodig heeft en om te inventariseren wat er wél kan.
Buiten de gebaande paden
Wat de Fixers onderscheidt, is hun flexibiliteit en vermogen om buiten de vaste structuren te denken. Waar instanties soms vastlopen binnen regelgeving en protocollen, zoeken de Fixers naar creatieve oplossingen. Ze schuwen niet om trajecten op maat in te richten, zelfs als dat betekent dat ze buiten de standaardprocedures moeten opereren. Zo kunnen zij bijvoorbeeld ondersteunen bij het uitzoeken hoe een aangepast leertraject kan worden opgesteld met hulp of ondersteuning die wel werkt.
Competenties
Een Fixer houdt zich in tegenstelling tot een onderwijsadviseur niet bezig met casus-regie, behandelplannen of hulpverlening. Wél heeft de Fixer contact met hulpverlening en onderwijs en dringt zo nodig aan op het voeren van regie. Een Fixer beschikt over uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden, heeft een groot analytisch vermogen en is betrouwbaar en eerlijk in contact. De Fixer kan snel schakelen, is flexibel, heeft durf en is reflectief op het eigen handelen.
De Fixer vindt buiten en binnen de kaders oplossingen voor complexe casuïstiek, kan samenwerken en autonoom functioneren, is goed in staat om processen te bewaken, heeft ruime kennis van wet- en regelgeving in het onderwijs, kan een breed netwerk inzetten en heeft kennis van de sociale kaart van Amsterdam.
Beweging creëren in vastgelopen situaties
De Fixers stappen vaak in bij casussen die vastgelopen zijn en waar alle reguliere mogelijkheden lijken uitgeput. Hun doel is: beweging creëren. Soms gaat dit snel en is er binnen een paar maanden resultaat. Soms vraagt de aanpak om meer tijd en doorzettingsvermogen.
Als de Fixer erin slaagt om de betrokken leerling in beweging te krijgen, kan de Fixer zich langzaam terugtrekken zodat anderen weer verder kunnen. Het belangrijkste is dat er een nieuwe richting is gevonden.