Bordspel ‘Leraar, een kleurrijk beroep’ opent nieuwe perspectieven
Bij het maken van beleidskeuzes nemen we zoveel mogelijk perspectieven mee: leerlingen, ouders, collega’s, samenwerkingspartners. Maar hoe verplaatsen we ons in de ander? Zetten we gewoon een andere pet op? Een interview door Martijn de Lith
Het Dialoogspel
Het Dialoogspel van Leraar in Amsterdam, een kleurrijkberoep is een uitkomst van twee jaar lang werken aan het project kleurrijkberoep vanuit het noodplan lerarentekort. Het spel is gemaakt om met elkaar als team in dialoog te blijven over het lerarentekort, maar ook breder over o.a. duurzame inzetbaarheid van onderwijsprofessionals. Tijdens het ontwikkelen van het spel ga je in dialoog met elkaar op basis van eigen inbreng van vraagstukken en dilemma’s.
Je kruipt tijdens het spel in de rol van een ander; bestuurder, ouder, MR-lid, HR professional, schoolleider, leraar, teamleider, leerling, om zo met een andere bril in staat te zijn te kijken naar het vraagstuk.
Het dialoogspel helpt om écht van perspectief te wisselen. Jeroen Bergamin, rector van het 4e Gymnasium, speelde het spel met zijn team. “Ik dacht dat ik een aardig compleet beeld had, maar de verschillende belangen en inzichten zijn me tijdens het spelen nog duidelijker geworden.”
Gespreksstarter
“Aan het begin van het spel breng je goed in kaart wat de situatie is waar je het over wilt hebben”, vertelt Jeroen. “In ons geval was dat de vrijwillige ouderbijdrage. We hebben vastgesteld wat de uitdaging precies is en welke mensen betrokken zijn.” Het spel helpt daarbij, door de spelers met een pion langs de juiste onderdelen te leiden. Als de uitgangssituatie helder is, ga je de rollen verdelen. Jeroen: “Dan komt het leukste deel, omdat je je volledig verplaatst in een rol die je normaal niet hebt. En andersom: iemand anders heeft misschien jouw rol en vult die compleet anders in. Dat werkt heel verfrissend.”
Wanneer de verschillende invalshoeken duidelijk zijn, maak je met elkaar de stap van meningen naar oplossingen. Jeroen: “Bij ons ging dat heel natuurlijk. Op een bepaald moment waren we het spel haast vergeten, doordat we zo opgingen in ons gesprek. Dat is alleen maar mooi: het spelen is natuurlijk geen doel op zich. Het is een gespreksstarter om tot een oplossing te komen.”
Verrassend inzicht
Door het spelen kun je daadwerkelijk een beter begrip krijgen van de situatie, merkte Jeroen. “De collega die de ouderrol had, bracht op een gegeven moment iets naar voren waar de rest totaal nog niet aan gedacht had. Zo daag je elkaar uit en kun je met elkaar tot verrassende inzichten komen.”
Heb je zelf geen thema paraat dat geschikt is voor het spel, dan kun je gebruikmaken van twee kant-en-klare onderwijscasussen die bij het spel horen. Jeroen: “Wat ik ook mooi vind aan dit spel: het is niet ontworpen door een hip adviesbureau, maar komt van mensen uit het onderwijs. Dat maakt het voor mij des te waardevoller.”
Ontsporen mag
Het spel is volgens Jeroen zeker een aanrader wanneer je complexe zaken met je team te bespreken hebt. “Ik zou het absoluut aanbevelen. Gebruik het vooral om de discussie te starten en houd je niet té strak aan het stramien. Laat het gesprek leidend zijn. En, mocht het zover komen: laat het gerust ontsporen.”
Het dialoog spel is mede ontwikkeld door Mariette Amsing, Hester van de Kuilen, Jutka Colson en Mirelle Seintra. Meedenken deden onder andere Marco Snoek, Andre Kofferman, Alle van Steenis, Jaqueline Sweerts, schoolleiders po en vele anderen.
Wil je meer informatie over het spel?
Neem dan contact op met Jutka Colson