Onze scholen
Meer dan 80 scholen maken zich samen met het bureau en vele partners in het netwerk van het Samenwerkingsverband sterk, voor goed onderwijs voor alle leerlingen.
Amsterdamse middelbare scholen
De Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs zorgen voor een zo goed mogelijke onderwijsplek voor leerlingen.
Lees verder over de verschillende onderwijsrichtingen:
De meeste leerlingen gaan na de basisschool naar de middelbare school. Dat kan zijn: praktijkonderwijs, vmbo, havo of vwo.
Vmbo
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) duurt in principe vier jaar. In de eerste twee jaar krijgen leerlingen verschillende vakken. Deze vakken kunnen per school verschillen. Aan het einde van het tweede jaar kiezen vmbo-leerlingen een richting: economie, landbouw, techniek of zorg & welzijn.
Het vmbo kent vier leerwegen:
- vmbo-b: basisberoepsgerichte leerweg
Leerlingen krijgen ten minste twaalf uur per week praktijkvakken, gericht op een beroep. Daarnaast volgen ze verplichte vakken zoals wiskunde, Nederlands en Engels. - vmbo-k: kaderberoepsgerichte leerweg
Leerlingen krijgen naast algemene vakken gemiddeld twaalf uur per week praktijkvakken. - vmbo-g: gemengde leerweg
Leerlingen krijgen vooral algemene vakken, en daarnaast nog ongeveer vier praktijkvakken per week. - vmbo-t: theoretische leerweg (mavo)
Leerlingen krijgen alleen algemene vakken. Zij kiezen niet voor een specifiek beroep, maar een examenpakket. Dit pakket bestaat uit theoretische vakken die bij een bepaalde sector horen.
Leerwegondersteuning vmbo
Voor leerlingen met een leerachterstand en die daarom met extra hulp een vmbo-diploma kunnen halen, is er leerwegondersteuning vmbo. Op sommige vmbo-scholen gaan leerlingen naar reguliere klassen. Zij krijgen individueel extra ondersteuning. De meeste vmbo-scholen stellen voor deze leerlingen kleinere klassen samen.
Op de website van de school zelf zie je of een school leerwegondersteuning aanbiedt. Heb je vragen over leerwegondersteuning, dan kun je terecht bij de ondersteuningscoördinator (voorheen zorgcoördinator) van de school. Ga naar het overzicht van Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs
Havo en vwo
Hoger algemeen voorgezet onderwijs (havo) duurt in principe vijf jaar. Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) duurt in principe zes jaar. Op de havo en het vwo krijgen leerlingen algemene vakken zoals Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Binnen het vwo kiezen leerlingen voor atheneum, gymnasium (met extra vakken zoals Grieks, Latijn en klassieke culturele vorming) en tweetalig vwo. In de derde klas kiezen havo- en vwo-leerlingen een profiel:
- cultuur en maatschappij
- economie en maatschappij
- natuur en gezondheid
- natuur en techniek
Na de havo kiezen de meeste leerlingen ervoor om door te gaan naar het hoger beroepsonderwijs (hbo). Na het vwo gaan de meeste leerlingen gaan naar de universiteit of het hbo.
In het praktijkonderwijs leert de leerling een vak. Praktijkonderwijs bereidt leerlingen voor op praktisch werk of naar een vervolgopleiding. Maatwerk en gepersonaliseerd leren zijn kenmerkend voor het praktijkonderwijs: elke leerling volgt een eigen leerroute, die aansluit bij wat hij of zij kan en graag wil.
Afwisseling theorie en praktijk
Naast het leren uit boeken, leren leerlingen vooral door te doen. Het praktijkonderwijs leert leerlingen over leren, werken, burgerschap, wonen en vrije tijd. Naast praktijkvakken en basisvakken als rekenen en Nederlands, staat de voorbereiding op weg naar werk centraal. Het lopen van een stage in de bovenbouw is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Een deel van de leerlingen gaat na het praktijkonderwijs direct aan het werk. Een deel van de leerlingen gaat naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) voor een vervolgopleiding.
Op het praktijkonderwijs kan de leerling branche-certificaten en diploma’s halen. Vanaf 2021 ontvangt de leerling ook een einddiploma. De meeste praktijkscholen werken samen met het mbo zodat een deel van de leerlingen al in het praktijkonderwijs een entree-diploma (mbo-niveau 1) kan behalen.
Bekijk deze video over het praktijkonderwijs
Toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs
Om in aanmerking te komen voor praktijkonderwijs heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het Samenwerkingsverband nodig. Alleen de praktijkschool kan zo'n verklaring aanvragen. De onderstaande informatie is dan ook bestemd voor scholen.
Lees verder over de Toelaatbaarheidsverklaring Praktijkonderwijs
Aanvraag
Het Samenwerkingsverband is inhoudelijk en financieel verantwoordelijk voor de afgifte van een TLV-Pro. Hoe je een TLV-Pro aanvraagt, lees je in het 'Handboek toelaatbaarheid praktijkonderwijs’: over het aanvraagproces, de beoordeling en de afgifte van een TLV-Pro
Ga naar het Handboek toelaatbaarheid praktijkonderwijs 2023-2024
Scholen voor voortgezet onderwijs kunnen aanvragen voor onderinstromers (groep 8) indienen via ELK. Aanvragen voor de andere leerjaren lopen rechtstreeks via Indigo.
Handleiding Indigo downloaden
Toetsen
Het Samenwerkingsverband hanteert de landelijke criteria. Dat betekent dat een school voor de aanvraag gebruik moet maken van goedgekeurde instrumenten.
Ga naar de lijst van toegestane screenings- en toetsingsinstrumenten (Staatscourant)
In deze ‘Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo/pro schooljaar 2023-2024 zijn onverhoopt vier toetsen van Diataal niet toegevoegd.
Ga naar de ontbrekende toetsen van Diataal
Binnen de kernprocedure kunnen scholen aan het einde van groep 7 of het begin van groep 8 een adaptieve toets uitvoeren met een leerling die mogelijk voor een Toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs in aanmerking komt.
Ga naar de Handleiding adaptief toetsen
Vragen?
Je kunt contact opnemen met het Samenwerkingsverband.
Voor inlogcodes kun je mailen met Anneke Legel.
Voor applicatievragen kun je mailen met Jan Hendrik Hoog Hiemstra / Tolteek.
Alle leerlingen hebben recht op passend onderwijs. Soms kan een reguliere school de leerling niet de noodzakelijke extra ondersteuning geven. Voor deze leerlingen is er het voortgezet speciaal onderwijs.
Het gaat om:
- Leerlingen met lichamelijke of verstandelijke beperkingen
- Langdurig zieke leerlingen
- Leerlingen met ontwikkelingsproblematiek of psychische problemen
- Leerlingen die om andere redenen specialistische begeleiding nodig hebben om tot leren te komen
Toelaatbaarheidsverklaring
Om naar een school voor voortgezet speciaal onderwijs te kunnen, heeft een leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Die verklaring vraagt de school voor de leerling aan bij het Samenwerkingsverband.
Lees verder over de Toelaatbaarheidsverklaring
Purmer College
Jongeren vanaf 14 jaar die problemen hebben op meerdere leefgebieden krijgen bij het Purmer College volgens een innovatieve aanpak een nieuwe start gericht op werken.
Meer informatie vind je op de website en in deze brochure van het Purmer College.
School2Care
Bij School2Care maken Amsterdamse jongeren die thuis, op school en op straat veel problemen hebben een nieuwe start. Samen met een persoonlijke coach pakken ze de draad weer op en vervolgen ze hun schoolloopbaan. De coach heeft veelvuldig contact met ouders en betrokken hulpverlening.
Meer informatie vind je op de website en in deze brochure van School2Care.
Kopklas
De Kopklas is een bijzondere vorm van onderwijs tussen de overstap van de basisschool naar de middelbare school. In de Kopklas krijgen getalenteerde leerlingen uit groep 7 en 8, die vanwege een taalachterstand onder hun niveau presteren, een jaar extra taalonderwijs.
De Kopklas is er voor leerlingen die sterker kunnen en willen worden in hun kennis van de Nederlandse taal. Het overgrote deel van de Kopklasleerlingen komt uit Nederland (85%), maar vindt de Nederlandse taal soms lastig en/of spreekt/leest thuis weinig Nederlands. Een veel kleiner deel woont pas (weer) in Nederland.
Het intensieve extra jaar bereidt de leerlingen voor om naar de middelbare school te gaan. Jaarlijks haalt 95% van de leerlingen hierdoor een hoger onderwijsniveau.
Video's over de Kopklas:
- Kopklas Amsterdam
Wat is de Kopklas en voor wie is de Kopklas een kans? - Maak kennis met 4 leerlingen van Kopklas Amsterdam
Wat heeft de Kopklas betekend voor Fiankson, Bea, Dhriti en Saron? - Kopklas op het HLW: leerlingen en docenten vertellen
- Kopklas op de CSB
Onderwijs aan nieuwkomers (ISK/EOA)
Kinderen uit gezinnen die naar Amsterdam verhuizen en de Nederlandse taal niet goed spreken, melden zich bij de Internationale Schakelklas (ISK). Het belangrijkste doel van de ISK is de tussen leerlingen de 12 en 17 jaar oud zo snel mogelijk Nederlands te leren zodat zij met succes naar een reguliere klas kunnen.
Meer over onderwijs aan nieuwkomers
Voortgezet onderwijs aan blinde, slechtziende, dove en slechthorende leerlingen
Sommige Amsterdamse scholen voor voortgezet speciaal onderwijs zijn geen onderdeel van het Samenwerkingsverband:
- Visio verzorgt het onderwijs en de verwijzing voor blinde en slechtziende leerlingen
- Kentalis verzorgt het onderwijs en verwijzing voor leerlingen met een ernstige auditieve of communicatieve beperking
Onderwijssysteem Nederland
In onderstaand schema zie je hoe het onderwijssysteem in Nederland is ingericht, en welke routes een leerling kan volgen.
Blijf op de hoogte met de Nieuwsselectie
Elke week nieuws, bijeenkomsten, publicaties en meer in je mailbox: abonneer je op de Nieuwsselectie.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).