Succesfactoren bij de overstap naar het Mediacollege

De overstap van het voortgezet speciaal onderwijs naar een reguliere school is een zorgvuldig en intensief traject, waarbij verschillende professionals van beide scholen betrokken zijn. Eline de Groot, zorgcoördinator op het Mediacollege Amsterdam, vertelt wat zij belangrijk vindt in de ondersteuning van een overstappende leerling.

groepsgesprek-leerlingen-kring-bb.jpg

Eline: “Het belangrijkste is denk ik dat je niet alleen in procedures denkt, maar echt naar de leerling kijkt. Zo kun je meteen bijsturen als het nodig is. Vaak zie je op scholen dat de mentor zij-instromers aanmeldt voor zorg. Het zorgteam heeft vervolgens eens in de week of in de twee weken een leerlingbespreking. Maar dat is bij een overstap van het voortgezet speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs niet voldoende. Ik zorg zelf altijd dat ik de eerste weken extra zichtbaar ben. Ik loop door de gangen en spreek mensen aan. Ook rooster ik een leerlingbegeleider of onderwijsassistent in om een deel van de week mee te lopen met de nieuwe leerling. Op deze manier zitten we kort op de bal en kunnen we snel schakelen wanneer er iets is.”

Betrek sleutelfiguren in school

“In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft dit niet veel extra tijd te kosten. Het gaat erom dat je als team alert bent, elkaar goed op de hoogte houdt en snel bijstuurt. Docenten, het zorgteam, maar bijvoorbeeld ook de receptioniste bij binnenkomst of de conciërge in de pauze. Op elke school heb je een aantal sleutelfiguren die veel zien en goed op de hoogte zijn. Het is goed om hen erbij te betrekken. Informeer hen dat er een nieuwe leerling op school is, dan kunnen ze een extra oogje in het zeil houden.”

Aandacht voor de ouders

“We merken dat de verwachtingen van ouders niet altijd matchen met hoe het op onze school werkt. Het regulier onderwijs vraagt meer zelfstandigheid van de leerling, maar ook van de ouders. Door de grootschaligheid voelt de communicatie vaak wat afstandelijker. Bij ons op school communiceren we via e-mail met de ouders. We gaan niet nabellen of appen als ouders niet op de mail reageren. En als er een oproep komt van de jeugdarts, verwachten we dat ouders dit zelf regelen. Soms is dat wel even zoeken samen. De overstap is niet alleen een grote verandering voor de leerling, maar ook voor de ouders.”

Deel twijfels én successen

“Ik kan me voorstellen dat scholen ertegen opzien om een leerling van het voortgezet speciaal onderwijs over te nemen, omdat ze bang zijn dat de problematiek te complex voor hen is. Maar een vso-school geeft niet voor niets het advies dat een leerling klaar is voor het regulier onderwijs. Je kunt erop vertrouwen dat zo’n advies heel zorgvuldig tot stand komt. Het is wel goed om op school een open gesprek met elkaar te voeren. Geef ruimte aan twijfels en kijk samen wat je daaraan kunt doen. Iedere leerling verdient immers een kans.”

“Na de overstap houden beide scholen goed de vinger aan de pols. Ik vind het belangrijk om de successen met het hele team te delen. Maar we zijn ook eerlijk als het uiteindelijk echt niet gaat met een leerling. Want hoe zorgvuldig het hele proces ook is, er is altijd een kans op een mismatch. De symbiose-overeenkomst geeft de school en de leerling de ruimte om aan elkaar te wennen voor een definitieve overstap. Als het echt niet gaat, kan de leerling altijd terug.”

Het verhaal van Jorghinio

“Het gaat uiteindelijk om kleine aantallen. Het afgelopen jaar heeft één leerling een succesvolle overstap naar het Mediacollege gemaakt, Jorghinio. Het gaat erg goed met hem, hij is zelfs doorgestroomd naar een hoger niveau. We zijn enorm trots op hem.”

Benieuwd naar het verhaal van Jorghinio? Bekijk onderstaande video waarin hij terugkijkt op zijn overstap.

 

Loading