Kiest jouw leerling voor mbo of voor havo?

Steeds meer leerlingen kiezen na het vmbo voor havo. Wanneer is dat een goede keuze? Succesvol het havo doorlopen vraagt van de leerling motivatie en om structureel en zelfstandig te plannen. Dat blijkt uit de drempelloze doorstroommonitor 2023-2024.

Onderzoeker van de doorstroommonitor Gill Vonhof en decaan Lina Brouwer (rechts)

Ook op het Calandlyceum meldden zich in het schooljaar 2024-2025, 70 leerlingen aan voor deze overstap. Decaan Lina Brouwer schat op basis van haar jarenlange ervaring dat daarvan 35 leerlingen naar de havo gaan. Lina: “Een aantal van deze leerlingen wordt gepusht door de ouders, die ondanks negatief advies toch havo gaan doen.

Lina stelde een module op voor leerlingen die van vmbo-tl naar havo willen doorstromen. Daarin maakt de leerling een inschatting of havo echt de beste keuze is. We stellen Lina een aantal vragen over de module en over haar werkwijze.

Doorstroom module havo

Wat was de aanleiding voor het opstellen van de module?

"Bij de start van de drempelloze doorstroom, een aantal jaren geleden, is de helft van de leerlingen die doorstroomde naar de havo blijven zitten. Ouders vonden het idee dat één van hun kinderen naar de havo kon, zó fijn dat ze ondanks een negatief advies van het vmbo-tl-team toch door wilden naar de havo.
Ouders voeren veel druk uit om leerlingen naar de havo te laten doorstromen. Ik voer veel gesprekken met zowel leerlingen als hun ouders om verwachtingen bij te stellen. Daar bleek dat het inzicht in het eigen kunnen vanuit de leerlingen en de ouders niet altijd aanwezig is. Daarvoor wilde ik een oplossing en heb ik de ‘
Doorstroom module havo’ samengesteld. Een verplicht onderdeel van deze doorstroom module is: schrijf je in op het mbo."

Welke opbrengsten heb je gezien?

"De module geeft inzicht in de eigen competenties en vaardigheden van de leerling. Dan zie je ze al denken: “Is de havo wel wat voor mij?” Met dit simpele handvat, komen leerlingen zelf tot de conclusie of havo een juiste keuze is."

Lina werkt samen met ROC Amstelland voor doorstroom van het Calandlyceum naar het mbo?

"Jaarlijks bezoek ik met alle vierdeklassers ROC Amstelland. De optie voor het mbo bespreek ik ook altijd met de leerlingen die graag naar havo gaan. Dan bespreek ik de optie voor een versnelde mbo-opleiding. Wikash Chaitram, medewerker op het ROC, komt op het Calandlyceum langs om de leerlingen voorlichting te geven over het mbo."

Wat zijn je tips voor andere decanen?

"Probeer zo objectief mogelijk inzicht te geven in de eigen competenties en vaardigheden. Zodat de leerling zelfstandig met een besluit komt."

De doorstroommodule havo

Loopbaan oriëntatie en - begeleiding (LOB)
Het Calandlyceum voert vanaf de tweede tot vierde klas een LOB-programma uit. De methode waarmee ze het LOB-programma borgen heet Qompas. Mocht hier de havo wens uit voortkomen, dan volgen deze leerling de module ‘doorstroom havo’ van Lina.

Test en formulieren voor docenten
De module bevat testen en formulieren die de leerling inzicht biedt in bijvoorbeeld of het kan structureren en plannen, of dat het zichzelf kan motiveren.

Ouders betrekken
De module helpt ook om ouders te betrekken in het proces.
Het Calandlyceum maakte een filmpje met een populaire jongerenwerker en oud-leerlingen van de school. Zij laten hierin zien zij via het mbo succesvol zijn. School vertoont dit filmpje op ouderavonden.

Leerling op de juiste plek

De ‘Drempelloze doorstroommonitor’ is een stadbrede peiling over drempelloos doorstromen van leerlingen van vmbo naar havo. Uit het onderzoek blijkt dat:

  • De helft van de havo-leerlingen die uit het vmbo komen, uitvalt;
  • Leerlingen achterstand oplopen omdat havo het zevende gekozen (vmbo-) vak niet aanbiedt;
  • Het havo niet altijd aansluit op de behoeften van de leerling;
  • Havo om een andere manier van leren vraagt: meer zelfstandigheid, meer huiswerk, meer toetsmomenten

Lees meer